Sv: 50 Shades of Grey
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Det som (fortsatt) bekymrer meg er at folk ikke ser at det ikke er greit å behandle folk slik han behandler henne. Når hun sier nei, nekter han å akseptere at hun sier det. Det er faen ikke særlig formildende at det er fordi han har så himla lyst på henne. Det er ikke greit å overvåke folk og stadig velge å ikke høre på hva de ønsker seg under dekke av at det er fordi de elsker det mennesket de overhodet ikke respekterer, så VELDIG høyt. Hvis folk synes det er romantisk/opphissende/spennende så mener jeg fortsatt at det er problematisk. På samfunnsnivå.
Det er jo ikke sånn at jeg tenker at det er greit at en gutt peiser på om jenta sier nei, at menn overvåker kvinner etc. Jeg tenker bare på denne fortellingen, denne historien, som for meg handler like mye om at to mennesker endrer seg i møtet med den andre. At det starter ut med at han, i kraft av penger og makt, tror han kan styre henne, og så ender det mer med at hun styrer - og endrer han.
Personlig så har jeg blitt pushet til ting jeg også, som jeg i utgangspunktet sa nei til, men som jeg gikk over til å synes det var ok. Nettopp fordi jeg ble pushet av noen jeg var trygg på, og som jeg visste var glad i meg. Og settingen var trygg. Og ja, jeg vet det skjer på en usunn måte også, i mange hjem. Dessverre. Men det er ikke sånn at alt må være usunt likevel.
Og det er iallefall ikke sånn at når jeg leser boka, så tenker jeg ikke at det ER ok å presse alle folk alltid. Når det gjelder både sex og makt. På samme måte som jeg ikke tenker at selv om de motorsykkelgjengen SOA dreper de som «må» drepes når de svikter gjengen, så er det en ok ting å gjøre i virkeligheten.
Og derfor tenker jeg ikke at denne serien rettferdiggjør overgrep mer enn andre bøker/filmer/serier rettferdiggjør drap i sine storyer.