Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.
Mener du at alle mennesker er grunnleggende gode, eller snakker du spesielt om narkmane nå?
Jeg greier ikke å si hva jeg tenker om rusmisbrukere kjenner jeg. De er veldig forskjellige og alle har en historie. Sånn generelt kan jeg si at jeg stoler ikke en halvmeter på en person som har inntatt amfetamin f.eks. for de er veldig uberegnelige. Det er ikke personen jeg ikke stoler på, men det dopet gjør med personen.
Jeg har jobbet med forskjellige typer misbrukere (og psykiatriske pasienter som har bedrevet selvmedisinering), og noen av disse er direkte farlige, mens andre er snille på grensen til selvutslettende. Man kan ikke si noe som regel -annet enn at man egentlig bør vite hva man driver med når man skal forholde seg til dem.
Jeg sliter med at folk sier at de har et valg. Joda: Alle har egentlig et valg, men når man står med begge bena plantet i suppa, er det ikke sikkert at man ser hvilke valg man har. Og dermed blir ikke dette et reelt valg. Om man ikke ser at det går en vei til venstre, kan man vel heller ikke klandres for ikke å ha gått den?
Jeg tror at alle mennesker er født grunnleggende som gode mennesker, også de som velger å døyve følelsene sine med rus. Når vi sliter har vi ulike strategier på det. Det avgjøres ofte av tilfeldigheter og hvem vi identifiseres oss med, slik jeg ser det. De fleste mennesker søker et fellesskap et eller annet sted. Dessverre er det, for noen, rusen.
|