|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Jeg tror at alle mennesker er født grunnleggende som gode mennesker, også de som velger å døyve følelsene sine med rus. Når vi sliter har vi ulike strategier på det. Det avgjøres ofte av tilfeldigheter og hvem vi identifiseres oss med, slik jeg ser det. De fleste mennesker søker et fellesskap et eller annet sted. Dessverre er det, for noen, rusen. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er jeg helt enig med Bina. Til dels med resten av innleggene hennes også. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?kasia sa det.
|
|
|
#64 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#65 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Men hva mener dere med erfaring fra rusproblematikken vil hjelpe da?
|
|
|
#67 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Guniss - jeg tror at det er en bedre løsning enn dagens å ta prostitusjon og kriminalitet for å skaffe penger ut av ligningen. Da står man igjen med færre problemer, selvom det fremdeles er alvorlig. |
|
|
|
#68 |
|
weird
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?En foreleser jeg hadde i psykiatri sa noe en gang som jeg også har sett i eget arbeid. At mens vi før drev mye med rehabilitering, så er det mye habilitering nå. Altså å lære folk å fungere for første gang. De har aldri lært det. Og i tillegg så setter rusmisbruk på en måte modningen av en som menneske på pause. Gjennom å ta omveier ved hjelp av rus så får man ikke den modningen andre kanskje får. For å sette det på spissen.
Min relativt korte erfaring med rusmisbrukere er at de ikke bare trenger hjelp for abstinenser og slike ting. De trenger hjelp for å tilegne seg denne kompetansen. Og her er vi ganske elendige i samfunnet i dag. Oppfølgingen etter avvenningen er ofte dårlig eller ikke tilstedeværende i det hele tatt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#69 |
|
weird
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Forøvrig er det en bestemt rusmisbrukergruppe jeg er reddere for enn andre, etter noen mindre hyggelige erfaringer. Og det er de som tyr til anabole steroider. Ikke bare er de ofte veldig store og sterke, men de kan også bli veldig agressive.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#70 |
|
intro
|
Etter lang tids nærkontakt med en tung misbruker har jeg i grunnen begynt å lure litt på det der. For mange - om enn ikke alle - er det et element av vilje og valg i misbruket. Det er deilig med rus; det kjenner jeg også igjen hos meg selv, skjønt jeg er jo veldig moderat. I klare stunder ser "min" heroinist alle ulempene og elendigheten misbruket fører med seg, og ønsker seg ut av det med hele sitt hjerte. Samtidig er selve det kicket rusen gir så viktig og fantastisk for ham at han velger å fortsette. Kicket er så stort at det på et vis veier opp for mange av ulempene. (Nå skal det sies at han på et vis er en "heldig" misbruker som takket være oppofrende foreldre ikke er gatenarkoman. Han har slik sett gode materielle rammer rundt seg.)
|
|
|
|
#71 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tenker ingenting spesielt om rusmiddelmisbrukere, de er like ulike og komplekse som alle andre mennesker.
|
|
|
#72 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tenker at jeg er veldig, veldig glad for at jeg ikke har et slikt liv som dem, og at jeg er veldig, veldig heldig som slipper å ha slike problemer rundt meg med mine.
|
|
|
|
#73 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Må innrømme at denne tråden har fått meg til å sende avgårde min første røde prikk noen gang.
|
|
|
#74 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tror (ja, nå synser jeg selv her) at mange blir i det livet de lever fordi det er en livsstil de kan.
|
|
|
#75 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg synes du kommer med et viktig poeng Elinblu, at rusmisbruk også kan være et valg. Det er vel egentlig dette jeg tenker på når jeg bekymret meg over at Torvald Stoltenberg i media bastant slo fast at rusmisbruk er en sykdom, etter at det ble kjent at han hadde en datter med narkotikaavhengighet. Behovet for å legge ansvaret for rusmisbruket utenfor personens eget herredømme blomstrer med sykdomsperspektivet. For all del, mange av årsakene kan ligge utenfor personen selv altså, men ikke bare det.
|
|
|
#76 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke har finlest og analysert hele tråden her før jeg svarer. Men jeg har fått med meg det viktigste tror jeg. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Så trist historie Mjau.
Tvangsbruk i forhold til rus går over tre måneder. Formålet med tvang for rusmisbruk er å redde liv, og forsøke å skape motivasjon til behandling. Du snakker kanskje om tvang i forhold til psykiatri ifht. at hun slippes ut så fort igjen? Rus og psykiatri går ofte hånd i hånd, og dette går gjerne ut over de som trenger hjelp. De kan bli kasteballer fordi psykiatrien mener at rusproblemet er det grunnleggende problemet, og at de ikke er riktig instans i forhold til tvang. Og omvendt med rusomsorgen.
|
|
|
#79 |
|
Curlingkone
|
Ja, det er en trist historie, og hun er absolutt ikke alene om å ha det slik tror jeg. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Jeg var med å tvangsinnlegge broren min rett før han ble 18 år. |