Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 19:49   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Barnevernet

Det er godt at du tar ting til etterretning Nora H. For når man tar en populistisk tilnærning på linje med diverse medier er man med på å eksponere disse barna på en meget ugunstig måte. Jeg ser at du også har fått anbefalt en god del litteratur og det er på sin plass synes jeg ut fra det du har skrevet utover i denne tråden.

Desverre er det foreldre som velger å eksponere sine barn på en måte som gjør at samfunnet rundt dem får ta del i foreldrenes oppfatning av barnevernets såkalte overgrep. Det som er sikkert og visst er at det e for få barn og ungdommer som får fosterhjem eller institusjonsplass. For å få en omsorgsovertakelse etter § 4-12 i barnevernsloven kreves det veldig mye dokumentasjon om omsorgssvikten før fylkesnemden godkjenner at man tar ut et barn. Dette har du fått forklart tidligere også ser jeg. Når det kommer til adfersplasseringer etter § 4-24 og § 4-25 kreves om mulig enda mer for å kunen ta barnet ut av hjemmet. Når man endelig har kommet så langt at fylkesnemden har godkjent slike vedtak er det for mange barn og unge for sent. De er så relasjonsskadde at de ikke evner å få sin tilværelse normalisert, mange av dem har utviklet rusproblemer og en stor del av dem driver med destruktiv adferd eller selvskading.

Desverre er det en stor underrapportering både når det gjelder vold i hjemmene rundt om, mistanke om rusmiddelavhengighet hos foreldre, og for ikke å snakke om de barna som vokser opp med foreldre som har alvorlige psykiske diagnoser som gjør at det er problematisk å være barn i hjemmet. Videre ser man at lærere har generellt for dårlig kunnskap om disse tingene samtidig med at man vegrer seg fordi man er redd for å gjøre feil.

Det å tro alt som ligger på nettet eller det som frontes i media er nok ikke lurt. Der ute i cyberspace vil man finne mange lister, rene trussellister over mennesker som arbeider rundt om i de ulike systemene. Sider som er laget av foreldre eller ungdommer som er i systemet og som får støtte fra ulikt hold.

Det er skremmende at et forum som FP får linker til slike filmer som den du la ut publisert og jeg er virkelig glad for at du fjernet den og med det tok avstand fra en slik eksponering av barn. Du ser nok at det er mange her inne som har kjennskap fra systemet fra mange sider av bordet og som er villig til å gi deg informasjon. En annen gang når du leser om et stakkars barn som er revet ut av mors hender håper jeg at du stopper opp og tenker på det faktum at en sak har to sider og en person som er i krise kanksje ikke er den som tenker klarest.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.