Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 00:57   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Ja, litt klønete overskrift der, men saken er slik: I forbindelse med det ene faget jeg tar på uni ("Perspektiver på kjønn") leste jeg ett kapittel fra boken "Under det rosa täcket" skrevet av den svenske feministen Nina Björk.

Jeg har alltid sett på meg selv som en feminist, ikke radikal, men feminist, men samtidig har jeg alltid vært veldig opptatt av at det er forskjell på kjønnene. F.eks: Jeg er guttemamma og har siden jeg visste at jeg skulle få gutt vært opptatt av at han skal få være gutt- fullt ut. Bråkete, treklatrende, krigslekende gutt.
Men, etter å ha lest utdraget fra boken hennes, demret det plutselig for meg: Hva er egentlig de naturgitte forskjellene, bortsett fra de helt opplagte fysiske, og hva er det som er kulturellt betinget?
Er det egentlig slik at jenter vil perle og gutter vil slåss, eller er det meste en oppkonstruert virkelighet som er så innprentet i vår oppfattelse av kjønn at vi ikke klarer å "starte" på scratch selv om vi ønsker det.

Så da lurer jeg. Hva tror dere FP-damer om dette. Tror dere kjønnsidentitetene til de respektive kjønnene presser seg frem uansett hvordan man oppdrar dem, at det er naturlig styrt. Eller tror dere det meste er kulturellt betinget?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.