Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jo, men alle disse eksemplene, hyggelig nok som det er å jabbe om barna sine, sier jo ikke noe om hvorfor disse forskjellene eksisterer. Det at man observerer kjønnsforskjeller mellom småbarn er jo ikke noe bevis på at det er en genetisk årsak som ligger bak. Noe genetikk ligger jo bak forskjeller men jeg tror man undervurderer grovt hvor stort kulturelt press som barn blir utsatt for. Selv jeg som er så bevisst på det og svært likestilt får det ikke til å være helt kjønnsnøytral. Sønnen min får mest gutteleker rett og slett og jeg tar meg i å rose han for å være flink og tøff. Jeg har aldri sagt "så søt du var nå" som jeg nok hadde gjort om jeg hadde en jente.
Noen nevnte at småjenter liker rosa, og det er nå i hvert fall kulturelt. Rosa som jentefarge er et relativt nytt fenomen, det har vært perioder hvor gutter ble kledd i rosa, mens jentene ble kledd i lyseblått fordi det var en mer fredelig farge.
Det er jeg enig i. Jeg trakk det bare fram fordi det ble nevnt som et tegn på at begge deler, både kultur og genetikk, har innflytelse på identiteten, og jeg skjønte ikke helt hvorfor vedkommende mente det.
|