Sv: Dødshjelp
Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
Når det gjelder en som allerede har fått dødsdommen, har kort tid igjen å leve og ønsker å dø på en måte de føler er grei. Med minst mulig smerte, i trygge omgivelser, kanskje med sine nærmeste rundt seg osv, så kan jeg virkelig ikke se noen grunn til at man skal kunne nekte et menneske det.
De må selvfølgelig være vurdert av sakkyndige og være vurdert til ikke suicidale, men med et ønske om å få slippe litt før fra det som allerede er bestemt for de pga sykdom.
Men ein del av problemet er jo nettopp at det er umogleg å vite/avgjere kor vidt ein person er tilregnelig/ i stand til å ta ei sik avgjersle i ein sånn situasjon.
Eg trur vi er temmeleg mange som har uttalt under fødsel at vi heller vil dø enn å fortsette med slike smerter. Altså ikkje eit reelt ønske om å dø, men som ein måte å sleppe unna smertene på. I situasjonar der ein har det uuthaldeleg vondt (psykisk eller fysisk) kan døden tilsynelatande vere den einaste måten å sleppe unna på. Skal ein åpne for at døden skal fungere som/erstatte smertelindring?
Eg synest det er himmelvid skilnad på å gje smertelindring som kan medføre forkorting av livsløpet i terminalfasen og det å aktivt og bevisst ta frå nokon livet.
|