Sv: Dødshjelp
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Nettopp. Difor blir aktiv dødshjelp-debatten i praksis ein autonomi-diskusjon om kor vidt ein bør tillate assistert sjølvmord (uansett årsak/bakgrunn for ønsket), eventuelt ei gradering av menneskeverdet ut frå eit sjukdomsbilde? Eg klarer ikkje å sjå det på nokon annan måte, eg.
Dette er jeg enig i. De som taler for "valgfrihet" men som samtidig sier det må være leger/nemder/andre som skal ta avgjørelsen, er etter mitt syn inkonsekvente.
Opprinnelig lagt inn av Siri, her.
Spørsmålet er hvorvidt psykisk syke er kompetente til å ta en slik avgjørelse. Jeg tror de fleste vil være enig i at de ikke er det. Det er heller ikke hensynet til de pårørende som gjør at jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp, men den enkeltes rett til å avslutte livet mens de enda føler at de har noen lunde kontroll og har et reelt ønske om det.
Mennesker som er aktuelle for aktiv dødshjelp er i en sårbar situasjon. Jeg synes dette sitatet var godt (fra professor i palliativ medisin, Stein Kaasa):
Sitat:
- Eksempel: Pasient med diagnosen kreft i tykktarmen og metastaser (spredning) til leveren
"Pasienter i en slik fase er oftest svært sårbare, mange trusler står foran dem om atskillelse, om død, om smerte og lidelse. I hvilken grad disse pasientene er i stand til selvbestemmelse, kan det absolutt settes et spørsmålstegn ved." (1998)