Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?
Hvilke krav det er i henhold til DAK i denne sammenheng vet jeg ikke - det er store forskjeller i kompleksitet for hva folk jobber med på dette området. Tips kan vel uansett være at man velger en maskin som har en grafikkprosessor med skikkelig OpenGL-støtte, og pc-er med bare Intels integrerte løsning kan vel da frarådes.
Ellers er det vanskelig å si noe uten å vite hvilken størrelse man ønsker og budsjett. I forhold til bruk som bildebehandling og DAK vil jeg også si at god skjermoppløsning er viktig. Skal du ha en 15"-pc ville jeg valgt en pc som har en oppløsning på 1680x1050 eller 1600x900 - eller deromkring. Styr unna maskiner med 1280x800 og 1366x768 oppløsning for slike bruksområder. Man får også maskiner med 15" på 1920x1200 eller 1920x1080. Personlig foretrekker jeg høy oppløsning, men det er klart at det legger på litt i prisen.
Hvis man videre tenker at man skal ha høy ytelse og skal ha maskinen en del år, og har et godt budsjett ville anbefalingen min kanskje vært å se på Lenovo Thinkpad T510 som nettopp nå kom på markedet. Pen er de kanskje ikke, men Thinkpad T-serien er kraftige maskiner med særdeles god byggkvalitet. Litt rimeligere får man vel T500 nå, som vel er på vei ut av markedet nå som T510 er kommet, men som likevel er meget gode maskiner. T500 starter vel på under 10 000 kr, men det blir litt dyrere om man skal ha skjerm med høy oppløsning, f.eks. 1680x1050 som denne maskinen kan leveres med.
Akkurat nå har Acer ganske få modeller som jeg anser som aktuelle. Aspire Tx810-serien er nevt i tråden, men dette er maskiner der kompakthet, lav vekt og lav pris er prioritert foran ytelse og skjermoppløsning. Dette er absolutt ikke maskiner jeg ville ha anbefalt til bildebehandling og DAK, men heller til "enkelt vanlig applikasjonsbruk".
|