Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 13:58   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Problemet er vel ikke rosa prinsessekjoler. De er jo fine. Det synes guttene mine også. Jeg hadde imidlertid ikke nerver til å kjøpe prinsesskjole til eldste da han ønsket seg det da han var tre. Jeg skjemmes litt over det nå. Likedan at jeg har kjøpt dukker og lekekjøkken, men følt at jeg ikke kunne "ta den helt ut" og kjøpe dukkevogn og mye dukkeklær når det var gutter som skulle ha den. Svigermor sitter jo også på en svær koffert med dukke+klær hun har vunnet som ingen barn er mottagere av i og med at mine er gutter og dermed ikke skal ha sånt *digresjon*.

Er det forresten ikke slik at det er ganske pk for ei jente å velge gutteting (altså det lekebutikkene vil selge til gutter) og får litt heiarop for det, mens en gutt som vil velge i de rosa hyllene får mye mindre støtte? Det er mitt inntrykk. Det er jo stadig diskusjoner om hva gutter kan ha av farger og pynt. Det er ingen som lurer på om det går an å kjøpe en blå, tøff jakke til ei jente, men å kle opp smågutter, pynte smågutter og ikke minst kjøpe utradisjonelle farger til smågutter bare fordi de er fine blir liksom sett på som litt rart. Og denne redselen for hvilke unevnelige ting som kan skje med små gutter hvis de er i besittelse av for mye rosa leketøy. Og at barna ikke vil ha leker de egentlig vil ha fordi "dette er jo en jenteleke" - lekeprodusentene er kyniske på det punktet der. Heldigvis har mine hatt fornufige barnehager som har gitt rosa bursdagskroner til gutter og latt jentene spille Kaptein Sabeltann, det burde være en selvfølge at barna fikk velge mest mulig fritt fra tidlig barnealder.

Jeg tror ikke at rosa leker og prinsessekjoler er et problem i seg selv, men problemet er at leke- og klesindustrien er med på å underbygge et bilde av jentepopulasjonen og guttepopulasjonen som to helt forskjellige entiteter som ikke leker med samme leker, ikke bruker samme type klær, ikke driver med samme type aktiviteter og til slutt ikke ender med samme type jobber. Rosa leketøy kan man godt ha, men det burde være forbud mot å merke leker som jenteleker og gutteleker. Og det burde være påbudt med forskjellige farger på alle typer leker slik at det ikke lyste gutteforbud på lekekjøkkenet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.