Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Jeg fikk litt lyst til å fortelle hvorfor Mazunen går på turn. Det er ikke noe hun har skreket seg til, men noe jeg har bestemt.
Jeg vet at hun selv om hun er slank og langbeint ikke har anlegg til å bli eliteturner. Det er heller ikke noe poeng for meg.
Nettopp fraværet av naturlig talent og anlegg er min motivasjon. Jeg tror det grunlaget hun får fra turn vil hjelpe henne til å fiks ting lettere enn hun ellers vill.
Jeg kjenner mange som har hatt traumer om hest og tau osv i gymtimer. Her lerer hun å satse og bruke et satsbrett. Hun lærer å slå hjul, stå på hender osv. Med instruktører som evner å se hva de gjør feil og derved hjelpe dem til å gjøre det rett.
For meg handler det om å utnytte sitt potensial. Så gym blir gøy og ikke pes.
Det går forresten gutter på turn sammen Mazungen selv om jenter er i overtall. Mazungen begynner nåpå 7-9 års gruppering og jeg er ikke så sikker på hvor lenge vi fortsetter. Men det hun har fått allerede er gull verd.
Turn har jeg heller ingen betenkeligheter med. Det er mulig jeg ville forsøkt å holde igjen med tanke på konkurranseturn, hvis det skulle bli aktuelt. (Jeg begynte såvidt på konkurranseturn selv som barn, men droppa ut og fortsatt med turn "bare for moro skyld" noen år til). På samme måte som jeg ville vært skeptisk til prøvedansing for operaballetten.
Men angående ansvarsfraskrivelse: såklart man har et ansvar i hjemmet. Det er likevel slik at en sårbarhet kan finnes, som kan trigges av et ekstremt prestasjonsmiljø. Foreldre har ikke full kontroll over all sårbarhet som kan finnes. Tross alt, det er ikke alt som er "foreldrenes skyld". Noe sårbarhet kan vi påføre barna våre uten at vi vil det, og til tross for at vi prøver å gjøre det motsatte. Noe kan komme via vennekrets eller skole. Og noe kan komme via idrett. Såklart ingen skal fraskrive seg noe ansvar, verken foreldre eller idretter.