Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-10, 11:28   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det var du som skrev at alle møttes og spilte ballspill. At man omtaler de som skiller seg ut som bygdetullinger, selv om det var humoristisk ment, syns jeg er litt illustrerende. Jeg tror endel bygder "godtar" at man skiller seg ut på visse måter, mens annet er mer problematisk. Jeg syns det er naivt og litt ignorant å mene at bygdenorge er inkluderende og vennlig over hele linja. Det er like dumt som å ikke innrømme at storbyer har sine problemer.

Jeg skrev at vi møttes og spilte ballspill da jeg var lita. NÅ er det ikke sånn lenger, og jeg tror mye av det er nettopp fordi det er litt mindre "bygd" over bygda her også nå, om du skjønner. Ungdommene her er akkurat like opptatt av merkeklær og dataspill, som de som bor i byen. Og de er med på de samme aktivitetene.

Bygdetullinger er et begrep som de i generasjoner før oss brukte om "rariteter" i bygda, det er liksom historien bak. Nå brukes det jo ikke lenger da. Men jeg hørte nylig noen på mamma sin alder som sa at de savnet bygdetullingene, altså de som var litt særegen og spesiell, og som skapte litt bølger i bygda med meninger og utsagn. Nå er det ikke sånn, kanskje nettopp fordi det er mer normalen nå? At man kan si hva man mener? At generasjonene har endret seg i forhold til hvordan det var før. For jeg ser jo at mamma fortsatt er litt der at hun bekymret seg for hva folk i bygda må tenke og mene, mens jeg og min mann ikke akkurat tenker mye på det.

Jeg prøver ikke å si at bygdenorge er inkluderende og vennlig over hele linja, men jeg prøvde å syngliggjøre at bygdenorge ikke nødvendigvis er så forskellig fra bynorge lenger. Og at alle mytene om bygdenorge er litt utgått på dato, det samme som at mytene om de store byene sikkert også er det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.