Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Vet du, jeg synes det er ganske betimelig å begynne å plassere ansvar når 1 av 4 gutter har gått 9 år på skolen uten å kunne lese.
Det er ikke foreldrenes ansvar å lære barna å lese nei, men et asvar må de da ha! Læreren her inne (rine var det vel) påstår hardnakket at det er foreldrene sin skyld når eleven prester dårlig.
NOEN må kunne svare for hva som skjer?
Om en av fire bønder ikke leverte varene ville det blitt ramaskrik!
Her virker det mer som om man vil skyve ansvaret hit og dit. Lærer-foreldre-lærer-rektor-foreldre-rektor-PPT-kommune osv osv i det uendelige.
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er mange der ute som ikke gjør jobben sin, det være seg pedagoger, foreldre, rektorer, skolesjefer osv.
I mellomtiden går unge mennesker nesten til grunne.
Jeg har ikke "skyldt på foreldrene", jeg sa bare at forskning viser at elevers skoleprestasjoner har mer sammenheng med hjemmeforhold enn med lærere. Jeg bare nevnte det, siden du var så skåsikker på at manglende leseferdigheter må være lærernes feil. Er enig med Divine i at det slett ikke er alle ting foreldre kan ordne opp i, og at det er uforsvarlig og urettferdig om de må sørge for at barna får den hjelpen de trenger.
Jeg vil påstå at de aller,aller fleste i skolen gjør jobben sin, men at de arbeider under særdeles dårlige forhold. Jeg never i fleng; lite ressurser= mange elever pr.lærer, flere og flere atferdselever i vanlige klasser, men uten ekstra lærer= dårlige læringsforhold, stadig skiftende læreplaner + utrolige krav til dokumentasjon om hver minste ting som blir gjort= mindre tid til å følge opp hver enkelt elev. Kort sagt; det er penger det handler om. Vi snakker offentlige skoler her, og jeg synes du er utrolig naiv som ikke forsår at manglende ressurser er hovedgrunnen til problemene i skolen, ikke at de som jobber der ikke gjør jobben sin. (De finnes de også, men ikke i så stor grad at 1 av 4 går ut av skolen uten å kunne lese.) De fleste har forståelse for at leger, sykepleiere og andre menneske-relaterte yrker i offentlig sektor har det travelt og at pasienter derfor må vente lenger/får dårligere behandling og oppfølging. Når det samme skjer i skolen, er det plutselig de som jobber der sin feil. 
|