Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilrettelegging

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 12:47   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilrettelegging

Jeg sliter bittelitt med å være dratt mellom en soleklar aksept for at universell utforming bør være standarden man bestreber seg mot - og en like klar økende kravmentalitet i samfunnet. Me me me - alle må ta hensyn til MEG - det er urimelig at ikke JEG med mitt xxx-problem skal måtte leve annerledes enn deg! Spesielt når det kommer til endel ikke-dokumenterte "lidelser" som skal tas hensyn til. Lysallergi, el-overfølsomhet, "folk som ikke tåler gluten, men ikke har cøliaki", folk som ikke skal ha karbohydrater, folk som ikke skal ha fett, folk som ikke skal ha garvesyre i rødvinen... Jadda, litt tull her altså, men det er vanskeligere og vanskeligere å servere gjester mat gitt! Før spiste man det man fikk, og styrte unna det man ikke likte/tålte - idag må man omtrent ha ringerunde og ha en poll før selskap for ikke å være uempatisk og ikke-inkluderende og ikke-tilretteleggende. (Og jeg mener ikke hyperallergikere altså, for dem vet man veldig godt om.)

Men tanken om tilrettelagte del-løsninger på feks tog og fly må vel være lurt? Jeg har alltid stusset over at NSB har én vogn for hunder/dyr (og tidligere også røyk) - det må vel være bedre å ha én vogn for luftveisallergikere? Som har ekstra renhold og krever legeerklæring ved reise? JEG hadde tenkt at det var lurt, i og med at det er de allergiske som trenger skjerming. Men hva vet jeg - kanskje denne tanken nettopp vil provosere Handicapforbundet fordi den er ekskluderende? Hva er viktigst - å gi allergikere og handicappede muligheten til å gjennomføre ønsker og handlinger, eller å insistere på at dette skal kunne gjennomføres uten spesialbehandling av noe slag?

I ytterste konsekvens bør man vel da tenke at når man bygger hus eller pusser opp hjemmet sitt så bør man tenke universell utforming fremfor egne drømmer og ønsker? Slik at ikke handicappede ekskluderes som kjøpegruppe når det en gang skal selges?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.