Sv: Tilrettelegging
Opprinnelig lagt inn av Alias, her.
En ting er tilrettelegging og tilgjengelighet, et annet aspekt er hvordan samfunnet vårt fortsatt er med på å stigmatisere mennesker som ikke er innenfor "normalen" (og hva er normal egentlig, men det er en annen diskusjon). Ta et eksempel på stigmatisering gjennom strukturell utforming; handicaptoaletter er nødvendige for veldig mange, og derfor vel og bra at de eksisterer. Eller kanskje ikke? Hva om alle toalett i det offentlige bygg var enten merket med et symbol for mann eller kvinne, og at SAMTLIGE av disse toalettene var tilrettelagt for rullestolbrukere? Noe som igjen sikker ville blitt billigere enn å utforme tre ulike toalett. Da ville heller ikke samfunnet (på dette området) vært med på å gjøre rullestolbrukere til en kjønnsnøytral gruppe mennesker. Min mening er uansett at tilrettelegging forøvrig bør tilstrebes slik at alle har mulighet til å delta i samfunnet på lik linje med mennesker uten funksjonshemming.
Jeg er enig med deg hvis det dreier seg om en bygning som har 2-3 do. Men det er noe med plassen et handicaptoalett tar som gjør at det ikke er helt forenelig med at alle toaletter skal ha slik utforming, selv om det hadde vært fint med egen dør og god plass også på andre toaletter. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi har kjønnsdeling av toaletter der det ikke er pissoaravdeling, men det blir en annen diskusjon.