Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Det var faktisk færre på døren her i år enn i fjor, og jeg har hørt ad omveier at det var en del som ikke ville la ungene gå Halloween siden det var på en søndag. Så de har tydeligvis et litt splittet forhold til det, de kristne amerikanerne. Forøvrig vil ikke jeg heller bruke kristne amerikanere som mal for noe som helst.
Misforstår dere meg med vilje fordi det er gøy, eller er ordet "generelt" usynlig?
Det jeg prøvde å si, men som tydeligvis kom dårlig frem, er at gjennomsnittskristne i USA er generelt mer kristne enn gjennomsnittskristne nordmenn. De reagerer ofte fortere og sterkere på ting som kan tenkes å fremstå som noe som utfordrer kristendommen, eller er okkult. Derfor syns jeg det var veldig merkelig at flere i denne tråden trakk fram det okkulte som et argument mot halloween, men det kan selvsagt hende disse tihører mer karismatiske menigheter eller sekter enn hva jeg trodde.
Jeg mener selvsagt ikke at man skal bruke kristne amerikanere som noen rettesnor for noe som helst.
Jeg burde sikekrt heller trukket frem at de aller fleste kirkene i Oslo hadde Halloweenarrangementer for barn, ungdom og familier i år.