|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Halloween i Skandinavia ble innført av handelsstanden rundt år 2000. Folk vil ha tradisjoner, men de skal kunne kjøpes i butikken og kunne byttes ut etter behov.
|
|
|
#183 |
|
Mother of Dragons
|
Brutus_ minner meg om den ene tanten min, det er en vokalisert stream of consciousness som bare kommer og kommer og man tuner inn og tuner ut. "... ja, eg sa jo at eg skulle tsjøpa suRsill, men no e de ingen som likeR de lengeR, og Matja sa det hu ôg, og kvifoR ikkje? Han Augustinus, han, ja de e no lenge siden de no, men han fiskte møkje Rett utpå heR, alt de han fikk! Du sko sett! Og me fekk! ..."
|
|
|
#184 |
|
Sviiisj!!
|
Det er overhode ikke min erfaring. Da jeg begynte å feire halloween, var det ikke snev av det å se i butikkene.
|
|
|
#185 |
|
Mother of Dragons
|
Kan jeg spørre et personlig spørsmål? Er du drosjesjåfør?
|
|
|
#186 |
|
Glamorøs
|
Og det har med kulturkirken Jacob, kongelige og kjendiser å gjøre ...? Jeg tror du må innse at du ikke ikke greier å skrive så intelligent som du tror selv. Det blir nemlig bare babbel. Gjør det litt enklere for deg selv.
|
|
|
#187 |
|
![]() ![]() ![]() |
Hahaha..jeg og hu er nok på nett
|
|
|
#188 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg må si jeg hater halloween her i norge. Det er for meg helt håreisende at barn skall forholde seg til en feirig som de ikke vet hva er. På radioen i går tidlig hørte jeg og min datter på, mens jeg kjørte. Det var det barneprogram som snakket om nettop halloween. Tre barn ble spurt om de visste hva halloween feiring er. En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt?? Og jeg hater at folk ringer på døren min, virkelig hater!! Vi skrudde av ringeklokken og var helt mørkt men de ga seg ikke! Hvorfor skall jeg ha egg kastet på min dør, hysterisk bjeffende bikkjer som tror folk nærmest bryter inn, mens barna er så redde at de ikke tør å sove?? Kun fordi jeg ikke vill feire en helt meningsløst ting som folk ikke vet hva er en gang! Og det er for meg veldig ubehagelig å gå rundt og føle at jeg må gjemme meg i mitt eget hus fordi jeg ikke feirer det de "feirer" |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#190 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det var utrolig vittig sagt jeg.
|
|
|
#191 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det er jo fryktelig trist når det tar helt av og folk oppfører seg usivilisert. Det er jo fullstendig misforstått. Men legger du virkelig vekt på hva enkelte barn sier om bakgrunnen for feiringen? Spør barn om hvorfor vi feirer påske eller jul, og du får garantert ett eller flere svar som sjokkerer. For meg er det ikke viktig at barna mine vet "hvorfor" vi egentlig feirer halloween, for vi har ingen annen grunn enn at det er morsomt. Jeg er egentlig også motstander av å innføre en fremmed tradisjon med en begrunnelse som er helt fremmed for meg. Jeg trenger faktisk ikke et dypere budskap bak alt jeg gjør, annet enn at det skaper en fellesskapsfølelse, markerer årets gang, og er hyggelig (akkurat som jeg feirer jul også).
|
|
|
#192 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#193 |
|
![]() ![]() ![]() |
Det er de samme strengene. Behov for åndelighet og høytider. Tok noen generasjner å avkaffe sine egne tradisjoner , så er det på med noe vilkårlig nytt. Bare at for Halloweens del så har det vokst seg så inni helvete ut av dimensjonene, som en fet amerikaner som bader i transfett og industrigris. Samme med Märtha og co. Englene danser og det plinger i kassapparatet. Jon Gelius vil dele kroppsvækene sine mot betaling, selvsagt. "Kirkelig" Kulturverksted har i det minste litt mer anstendighet.
|
|
|
#194 |
|
Mother of Dragons
|
Har du spurt en fireåring hvorfor man feirer påske noen gang?
Jeg mener selvfølgelig at folk ikke skal kaste egg på dørene, men har du hengt opp en lapp om at dere ikke feirer Halloween? Altså, om jeg ikke hadde likt Halloween og ikke taklet å åpne og si sorry selv, så hadde jeg heller lagt ut godter i en pappkrus på trammen og skrevet lapp om å forsyne seg heller enn å sitte og gråte på innsiden og skremme barna mine altså. Om barna dine er redde så er fordi du oppfører deg som om det er farlig at noen ringer på.
|
|
|
#195 |
|
Mother of Dragons
|
Næh. De som forsvarer Halloween her er jo blant annet Tallulah, Candy og meg som er de minst åndelige her inne.
|
|
|
#196 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg blir faktisk det. Jeg vill vikelig ikke at barna mine skall vokse med å tro at man er glad fordi noen er døde. Gutten kom med eksempel om en gresskar bonde som endelig ble fri fordi kona hans døde. Og derfor tente han ett gresskar fordi det var det eneste han hadde! Ja jeg synes det er tragisk at barn tenker sånn i det hele tatt!! Og fordi jeg er vokst opp med å feire den dagen, og det har alltid blitt en veldig fin opplevelse og da blir jeg faktisk litt lei meg over at man lærer barn noe slikt! |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg syns godt vi kan lære ungene at det er en dag for å minnes de døde. Både våre døde og andres døde. Jeg ser selvsagt ikke sammenhengen med det, og det å gå rundt å tigge godteri, men det vil gjøre det mye enklere for meg å markere noe hvis det har noe innhold. Jeg trenger egentlig en dag for mine dødinger. Jeg kan putte dem inn i halloween.
|
|
|
#198 |
|
Glamorøs
|
For å ikke snakke om antiroyalistene, siden de kongelige også ble sauset inn i tiraden.
|
|
|
#199 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg overser resten av rallingen din. Men til det over her: nei, ikke alle har behov for åndelighet. Tvert i mot. Jeg feirer halloween på en særdeles uåndelig måte. Jeg har omtrent samme forhold til kostymene og stæsjet som jeg har til det å gå på teater. Det er underholdende, og jeg liker estetikken med skumle ting.
|
|
|
#200 |
|
Sviiisj!!
|
Det er da allerede god gammel tradisjon med å sette lys på gravene til sine kjære på allehelgenssøndag.
|
![]() |
|
|