Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 11:23   #181
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva er det du babler om egentlig?

Han har forspist seg på halloweengodteri.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:23   #182
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Halloween i Skandinavia ble innført av handelsstanden rundt år 2000. Folk vil ha tradisjoner, men de skal kunne kjøpes i butikken og kunne byttes ut etter behov.

Gammel 01-11-10, 11:25   #183
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus_ minner meg om den ene tanten min, det er en vokalisert stream of consciousness som bare kommer og kommer og man tuner inn og tuner ut. "... ja, eg sa jo at eg skulle tsjøpa suRsill, men no e de ingen som likeR de lengeR, og Matja sa det hu ôg, og kvifoR ikkje? Han Augustinus, han, ja de e no lenge siden de no, men han fiskte møkje Rett utpå heR, alt de han fikk! Du sko sett! Og me fekk! ..."

Gammel 01-11-10, 11:25   #184
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Halloween i Skandinavia ble innført av handelsstanden rundt år 2000. Folk vil ha tradisjoner, men de skal kunne kjøpes i butikken og kunne byttes ut etter behov.

Det er overhode ikke min erfaring. Da jeg begynte å feire halloween, var det ikke snev av det å se i butikkene.

Gammel 01-11-10, 11:25   #185
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg spørre et personlig spørsmål? Er du drosjesjåfør?

Gammel 01-11-10, 11:28   #186
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det har med kulturkirken Jacob, kongelige og kjendiser å gjøre ...? Jeg tror du må innse at du ikke ikke greier å skrive så intelligent som du tror selv. Det blir nemlig bare babbel. Gjør det litt enklere for deg selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:29   #187
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Brutus_ minner meg om den ene tanten min, det er en vokalisert stream of consciousness som bare kommer og kommer og man tuner inn og tuner ut. "... ja, eg sa jo at eg skulle tsjøpa suRsill, men no e de ingen som likeR de lengeR, og Matja sa det hu ôg, og kvifoR ikkje? Han Augustinus, han, ja de e no lenge siden de no, men han fiskte møkje Rett utpå heR, alt de han fikk! Du sko sett! Og me fekk! ..."

Hahaha..jeg og hu er nok på nett

Gammel 01-11-10, 11:31   #188
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg må si jeg hater halloween her i norge. Det er for meg helt håreisende at barn skall forholde seg til en feirig som de ikke vet hva er. På radioen i går tidlig hørte jeg og min datter på, mens jeg kjørte. Det var det barneprogram som snakket om nettop halloween. Tre barn ble spurt om de visste hva halloween feiring er. En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt?? Og jeg hater at folk ringer på døren min, virkelig hater!! Vi skrudde av ringeklokken og var helt mørkt men de ga seg ikke! Hvorfor skall jeg ha egg kastet på min dør, hysterisk bjeffende bikkjer som tror folk nærmest bryter inn, mens barna er så redde at de ikke tør å sove?? Kun fordi jeg ikke vill feire en helt meningsløst ting som folk ikke vet hva er en gang! Og det er for meg veldig ubehagelig å gå rundt og føle at jeg må gjemme meg i mitt eget hus fordi jeg ikke feirer det de "feirer"

I det landet jeg kommer fra en 1. november fri dag for alle. Alle besøker gravene til familie/venner tenner lys og tenker litt på de avdøde. Eventuellt de som er troende går i kirken. Det er en fin feiring hvor familie og venner samles, ingen ting skummelt med masker og all slags dritt...

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:34   #189
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Høres ut som bestemor.

Gammel 01-11-10, 11:35   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt??

Jeg syns det var utrolig vittig sagt jeg. Blir du virkelig bestyrtet over det altså?

Gammel 01-11-10, 11:41   #191
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg må si jeg hater halloween her i norge. Det er for meg helt håreisende at barn skall forholde seg til en feirig som de ikke vet hva er. På radioen i går tidlig hørte jeg og min datter på, mens jeg kjørte. Det var det barneprogram som snakket om nettop halloween. Tre barn ble spurt om de visste hva halloween feiring er. En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt?? Og jeg hater at folk ringer på døren min, virkelig hater!! Vi skrudde av ringeklokken og var helt mørkt men de ga seg ikke! Hvorfor skall jeg ha egg kastet på min dør, hysterisk bjeffende bikkjer som tror folk nærmest bryter inn, mens barna er så redde at de ikke tør å sove?? Kun fordi jeg ikke vill feire en helt meningsløst ting som folk ikke vet hva er en gang! Og det er for meg veldig ubehagelig å gå rundt og føle at jeg må gjemme meg i mitt eget hus fordi jeg ikke feirer det de "feirer"

I det landet jeg kommer fra en 1. november fri dag for alle. Alle besøker gravene til familie/venner tenner lys og tenker litt på de avdøde. Eventuellt de som er troende går i kirken. Det er en fin feiring hvor familie og venner samles, ingen ting skummelt med masker og all slags dritt...

Ja, det er jo fryktelig trist når det tar helt av og folk oppfører seg usivilisert. Det er jo fullstendig misforstått. Men legger du virkelig vekt på hva enkelte barn sier om bakgrunnen for feiringen? Spør barn om hvorfor vi feirer påske eller jul, og du får garantert ett eller flere svar som sjokkerer. For meg er det ikke viktig at barna mine vet "hvorfor" vi egentlig feirer halloween, for vi har ingen annen grunn enn at det er morsomt. Jeg er egentlig også motstander av å innføre en fremmed tradisjon med en begrunnelse som er helt fremmed for meg. Jeg trenger faktisk ikke et dypere budskap bak alt jeg gjør, annet enn at det skaper en fellesskapsfølelse, markerer årets gang, og er hyggelig (akkurat som jeg feirer jul også).

Gammel 01-11-10, 11:41   #192
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møter dem ikke i RL, men jeg syns denne tråden her fremviser ganske mange?

Jeg mener de fleste sier at de ikke liker det noe særlig, men at de er med for barnas del, elelr de skjønner at det er kommet for å bli og slikt. For meg ligger det litt mer bak ordet anti enn det?

Og jeg så at noen skrev at unger synger når de går knask eller knep. Det lurer jeg på om vi skal innføre hos oss også. Jeg liker syngende unger bedre enn "FÅ GODTERI!"-unger.

Gammel 01-11-10, 11:42   #193
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Og det har med kulturkirken Jacob, kongelige og kjendiser å gjøre ...? Jeg tror du må innse at du ikke ikke greier å skrive så intelligent som du tror selv. Det blir nemlig bare babbel. Gjør det litt enklere for deg selv.

Det er de samme strengene. Behov for åndelighet og høytider. Tok noen generasjner å avkaffe sine egne tradisjoner , så er det på med noe vilkårlig nytt. Bare at for Halloweens del så har det vokst seg så inni helvete ut av dimensjonene, som en fet amerikaner som bader i transfett og industrigris. Samme med Märtha og co. Englene danser og det plinger i kassapparatet. Jon Gelius vil dele kroppsvækene sine mot betaling, selvsagt. "Kirkelig" Kulturverksted har i det minste litt mer anstendighet.

Gammel 01-11-10, 11:42   #194
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt??

Har du spurt en fireåring hvorfor man feirer påske noen gang?

Og jeg hater at folk ringer på døren min, virkelig hater!! Vi skrudde av ringeklokken og var helt mørkt men de ga seg ikke! Hvorfor skall jeg ha egg kastet på min dør, hysterisk bjeffende bikkjer som tror folk nærmest bryter inn, mens barna er så redde at de ikke tør å sove?? Kun fordi jeg ikke vill feire en helt meningsløst ting som folk ikke vet hva er en gang! Og det er for meg veldig ubehagelig å gå rundt og føle at jeg må gjemme meg i mitt eget hus fordi jeg ikke feirer det de "feirer"

Jeg mener selvfølgelig at folk ikke skal kaste egg på dørene, men har du hengt opp en lapp om at dere ikke feirer Halloween? Altså, om jeg ikke hadde likt Halloween og ikke taklet å åpne og si sorry selv, så hadde jeg heller lagt ut godter i en pappkrus på trammen og skrevet lapp om å forsyne seg heller enn å sitte og gråte på innsiden og skremme barna mine altså. Om barna dine er redde så er fordi du oppfører deg som om det er farlig at noen ringer på.

Gammel 01-11-10, 11:43   #195
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det er de samme strengene. Behov for åndelighet og høytider. Tok noen generasjner å avkaffe sine egne tradisjoner , så er det på med noe vilkårlig nytt. Bare at for Halloweens del så har det vokst seg så inni helvete ut av dimensjonene, som en fet amerikaner som bader i transfett og industrigris. Samme med Märtha og co. Englene danser og det plinger i kassapparatet. Jon Gelius vil dele kroppsvækene sine. "Kirkelig" Kulturverksted har i det minste litt mer anstendighet.

Næh. De som forsvarer Halloween her er jo blant annet Tallulah, Candy og meg som er de minst åndelige her inne.

Gammel 01-11-10, 11:43   #196
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg syns det var utrolig vittig sagt jeg. Blir du virkelig bestyrtet over det altså?

Ja jeg blir faktisk det. Jeg vill vikelig ikke at barna mine skall vokse med å tro at man er glad fordi noen er døde. Gutten kom med eksempel om en gresskar bonde som endelig ble fri fordi kona hans døde. Og derfor tente han ett gresskar fordi det var det eneste han hadde! Ja jeg synes det er tragisk at barn tenker sånn i det hele tatt!! Og fordi jeg er vokst opp med å feire den dagen, og det har alltid blitt en veldig fin opplevelse og da blir jeg faktisk litt lei meg over at man lærer barn noe slikt!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:43   #197
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns godt vi kan lære ungene at det er en dag for å minnes de døde. Både våre døde og andres døde. Jeg ser selvsagt ikke sammenhengen med det, og det å gå rundt å tigge godteri, men det vil gjøre det mye enklere for meg å markere noe hvis det har noe innhold. Jeg trenger egentlig en dag for mine dødinger. Jeg kan putte dem inn i halloween.

Gammel 01-11-10, 11:45   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Næh. De som forsvarer Halloween her er jo blant annet Tallulah, Candy og meg som er de minst åndelige her inne.

For å ikke snakke om antiroyalistene, siden de kongelige også ble sauset inn i tiraden.

Gammel 01-11-10, 11:45   #199
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Behov for åndelighet og høytider.

Jeg overser resten av rallingen din. Men til det over her: nei, ikke alle har behov for åndelighet. Tvert i mot. Jeg feirer halloween på en særdeles uåndelig måte. Jeg har omtrent samme forhold til kostymene og stæsjet som jeg har til det å gå på teater. Det er underholdende, og jeg liker estetikken med skumle ting.

Gammel 01-11-10, 11:46   #200
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg syns godt vi kan lære ungene at det er en dag for å minnes de døde. Både våre døde og andres døde. Jeg ser selvsagt ikke sammenhengen med det, og det å gå rundt å tigge godteri, men det vil gjøre det mye enklere for meg å markere noe hvis det har noe innhold. Jeg trenger egentlig en dag for mine dødinger. Jeg kan putte dem inn i halloween.

Det er da allerede god gammel tradisjon med å sette lys på gravene til sine kjære på allehelgenssøndag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.