Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Jeg spurte min 8 år gamle datter i dag om hva som hadde vært finest på juleaften. Hun svarte "å gå hele dagen og se på pakkene under treet og glede seg til å pakke de opp".
Man skal ikke undervurdere et barns glede over å få lov til å vente på noe. Vi er så raske med å oppfylle ønsker og behov at barna knapt nok rekker å oppfatte at de har noe å glede seg til. Tenk for en fantastisk god følelse det er å kjenne forventningen og spenningen krible i kroppen! Vi kan da ikke frarøve våre barn denne gleden?! Jeg føler at vi er på god vei til å gjøre nettopp det. Julepynten kommer opp 1. desember, adventstida (ventetida!) hoppes bukk over og vi klarer ikke en gang la ungene få gleden av å vente på pakkene juleAFTEN! Handler dette egentlig om at ungene ikke kan vente, eller er det vi voksne som ikke klarer å vente?!
Vi spiser middag kl 17 når jula ringes inn og kommer til å fortsette med det. Gavene åpnes ved 18-18.30 tida og det fungerer aldeles fint. Når barna var mindre, sov de en ekstra dupp på dagtid. Nå er de 5 og 8 år gamle og klarer fint å være våkne til både ni og ti om kvelden. I går kveld lekte de med gavene sine et par timers tid før de lykkelig iførte seg nye pysjamaser (som mor hadde vært forutseende nok til å vaske før de ble pakket inn) og la seg - med favorittgaven på nattbordet. Og høydepunktet - til tross for mange fine gaver - var altså å glede seg til å åpne pakkene. Det skal jeg huske på neste gang jeg tenker jeg skal være snill og skåne ungene mine mot den kjedelige ventinga.
Nemlig!
Barn har ikke vondt av å måtte vente. Av og til gleder de seg syke, ja helt klart. HVem har ikke opplevd det?
Ulike land, ulike tradisjoner, ulike landsdeler, ulike tradisjoner. Alt er vel lov?
|