Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-10, 12:07   #11
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg spurte min 8 år gamle datter i dag om hva som hadde vært finest på juleaften. Hun svarte "å gå hele dagen og se på pakkene under treet og glede seg til å pakke de opp".

Man skal ikke undervurdere et barns glede over å få lov til å vente på noe. Vi er så raske med å oppfylle ønsker og behov at barna knapt nok rekker å oppfatte at de har noe å glede seg til. Tenk for en fantastisk god følelse det er å kjenne forventningen og spenningen krible i kroppen! Vi kan da ikke frarøve våre barn denne gleden?! Jeg føler at vi er på god vei til å gjøre nettopp det. Julepynten kommer opp 1. desember, adventstida (ventetida!) hoppes bukk over og vi klarer ikke en gang la ungene få gleden av å vente på pakkene juleAFTEN! Handler dette egentlig om at ungene ikke kan vente, eller er det vi voksne som ikke klarer å vente?!

Vi spiser middag kl 17 når jula ringes inn og kommer til å fortsette med det. Gavene åpnes ved 18-18.30 tida og det fungerer aldeles fint. Når barna var mindre, sov de en ekstra dupp på dagtid. Nå er de 5 og 8 år gamle og klarer fint å være våkne til både ni og ti om kvelden. I går kveld lekte de med gavene sine et par timers tid før de lykkelig iførte seg nye pysjamaser (som mor hadde vært forutseende nok til å vaske før de ble pakket inn) og la seg - med favorittgaven på nattbordet. Og høydepunktet - til tross for mange fine gaver - var altså å glede seg til å åpne pakkene. Det skal jeg huske på neste gang jeg tenker jeg skal være snill og skåne ungene mine mot den kjedelige ventinga.

Nemlig!

Barn har ikke vondt av å måtte vente. Av og til gleder de seg syke, ja helt klart. HVem har ikke opplevd det?

Ulike land, ulike tradisjoner, ulike landsdeler, ulike tradisjoner. Alt er vel lov?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.