Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men da snakker du om en forskjell på halvannen time, og det syns ikke jeg er så mye akkurat.
Ja, når det gjelder julegavene så kan det bli så lite tid, men alle samles tidligere (i vårt tilfelle kl 13, mot 17 (jeg mener at det faktisk var 18 når jeg tenker meg om) og det utgjør en ganske stor forskjell. Til og med min norske mann som helst ikke innrømmer at noe svenskt er så mye bedre enn norskt synes at det å samles tidligere på dagen var positivt. Men vi har ikke tradisjon for å gå i kirken og vi hadde ikke i år noen å besøke eller hente på sykehjem.
Min norske jul har tidligere bare bestått av matlaging (om det er hjemme hos oss) eller venting (med kos for så vidt) og julegaveåpning når Herremannen normalt legger seg (ettersom vi spiste kl 18). Å være sammen med dem man skal feire julen sammen med allerede fra tidligere på dagen er hyggeligere for meg. Dere trenger ikke å overbevise meg og jeg har ikke behov av å overbevise dere, men jeg har aldri skjønt hvorfor man begynner så seint i Norge. Nå skjønner jeg at mange har (hatt) arbeidsdag (nå for tiden er det vel mange arbeidsplasser som er stengt) og at man dermed går til kirken etterpå.
|