Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verdens matvareforbruk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 12:51   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens matvareforbruk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Med de prisene vi har på matvarer her i landet? :

Du mener norsk mat er dyr ja?

Norsk mat er dyr. Jeg tror det er fornuftig også av bønder å innrømme det - det er dyrt. Vi tjener bra, ja, slik at maten er ikke dyr i forhold til inntekten, men det går ikke an å bortforklare at den er dyrere enn i mange andre land vi ellers sammenligner oss med. Jeg sier ikke at de som produserer den får for godt betalt. Kanskje burde maten også være enda dyrere fordi vi betaler for å opprettholde et lokalt landbruk. Men i mine øyne blir det helt feil strategi å prøve å overbevise folk om at maten egentlig er billig, for det er den ikke. Det er bedre å argumentere for hvorfor den bør være dyr.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Joda, men butikkene tar inn mer enn de trenger fordi du og jeg forventer er godt og variert utvalg, helt til stengetid. Det er faktisk forbruker som forlanger dette ( ikke dårlig oppevaring av grønnsaker da )

Forbrukere får ikke noe som butikkene ikke er villig til å stille opp med. Men selvfølgelig går jeg til den butikken som gir meg det beste tilbudet totalt sett, sånn er det. Jeg synes egentlig det er litt fascinerende at du ønsker å legge dette ansvaret på forbrukeren. Forbrukerens rolle er å handle inn den maten man trenger til familien sin. Man ønsker derfor best mulig kvalitet til lavest mulig pris, evt høyere pris hvis man får noe ekstra på den etiske kontoen. Butikkene ønsker å selge varer og drive butikk. Produsentene ønsker å tilby det de andre leddene er villige til å betale for. Akkurat dette tror jeg ikke man kommer bort fra. Jeg tror man må se på hva som skjer når matvarer blir liggende i butikken. Hva skjer med den maten som blir liggende igjen? Hvis svaret på det er å kaste og legge frem nytt fremfor å prise ned, mener jeg at det er butikkens ansvar. Hvis det blir sortert ut allerede i produksjonsleddet mener jeg ansvaret må ligge der. Jeg tror det er svært naivt å tro at man kan få forbrukere til å velge dårligere varer i fruktdisken når det ligger noe bedre i nabokurven. Du velger ikke det klesplagget som har fått en flekk til fullpris heller av hensyn til at det ellers trolig vil bli kastet? Miljøhensynet hos forbrukeren bør ligge på hjemmebane, at man ikke kaster mat og at man er bevisst på reisevei og produksjonsmetoder når man velger hva man faktisk kjøper.

Ellers er problemet med brød på kveldstid ikke at man ikke får det ferskt, men at det blir tomt. Så der kan det umulig være mye som kastes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.