Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verdens matvareforbruk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 12:51   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens matvareforbruk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Med de prisene vi har på matvarer her i landet? :

Du mener norsk mat er dyr ja?

Norsk mat er dyr. Jeg tror det er fornuftig også av bønder å innrømme det - det er dyrt. Vi tjener bra, ja, slik at maten er ikke dyr i forhold til inntekten, men det går ikke an å bortforklare at den er dyrere enn i mange andre land vi ellers sammenligner oss med. Jeg sier ikke at de som produserer den får for godt betalt. Kanskje burde maten også være enda dyrere fordi vi betaler for å opprettholde et lokalt landbruk. Men i mine øyne blir det helt feil strategi å prøve å overbevise folk om at maten egentlig er billig, for det er den ikke. Det er bedre å argumentere for hvorfor den bør være dyr.

Joda, men butikkene tar inn mer enn de trenger fordi du og jeg forventer er godt og variert utvalg, helt til stengetid. Det er faktisk forbruker som forlanger dette ( ikke dårlig oppevaring av grønnsaker da )

Forbrukere får ikke noe som butikkene ikke er villig til å stille opp med. Men selvfølgelig går jeg til den butikken som gir meg det beste tilbudet totalt sett, sånn er det. Jeg synes egentlig det er litt fascinerende at du ønsker å legge dette ansvaret på forbrukeren. Forbrukerens rolle er å handle inn den maten man trenger til familien sin. Man ønsker derfor best mulig kvalitet til lavest mulig pris, evt høyere pris hvis man får noe ekstra på den etiske kontoen. Butikkene ønsker å selge varer og drive butikk. Produsentene ønsker å tilby det de andre leddene er villige til å betale for. Akkurat dette tror jeg ikke man kommer bort fra. Jeg tror man må se på hva som skjer når matvarer blir liggende i butikken. Hva skjer med den maten som blir liggende igjen? Hvis svaret på det er å kaste og legge frem nytt fremfor å prise ned, mener jeg at det er butikkens ansvar. Hvis det blir sortert ut allerede i produksjonsleddet mener jeg ansvaret må ligge der. Jeg tror det er svært naivt å tro at man kan få forbrukere til å velge dårligere varer i fruktdisken når det ligger noe bedre i nabokurven. Du velger ikke det klesplagget som har fått en flekk til fullpris heller av hensyn til at det ellers trolig vil bli kastet? Miljøhensynet hos forbrukeren bør ligge på hjemmebane, at man ikke kaster mat og at man er bevisst på reisevei og produksjonsmetoder når man velger hva man faktisk kjøper.

Ellers er problemet med brød på kveldstid ikke at man ikke får det ferskt, men at det blir tomt. Så der kan det umulig være mye som kastes.

Gammel 11-04-11, 12:54   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei nei nei nei, det handler ikke om overproduksjon. Det handler om at ikke alle poteter har samme størrelse, at ikke alle epler er helt røde og ikke alle agurker er like rette. Og disse kastes allerede hos produsent.
Fordi ingen vil kjøpe dem..
Dernest så kastes det mye i grossistleddet.

Ingen vil kjøpe til fullpris nei. Men jeg er sikker på at det er mulig å få til ordninger hvor noen får kjøpe det til redusert pris. Men det ønsker ikke produsenter og grossister fordi det er et potensielt tap av de fullprisvarene man da ikke får solgt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i hvor moralen bør strammes opp.

Gammel 11-04-11, 13:01   #23
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Norsk mat er dyr. Jeg tror det er fornuftig også av bønder å innrømme det - det er dyrt. Vi tjener bra, ja, slik at maten er ikke dyr i forhold til inntekten, men det går ikke an å bortforklare at den er dyrere enn i mange andre land vi ellers sammenligner oss med. Jeg sier ikke at de som produserer den får for godt betalt. Kanskje burde maten også være enda dyrere fordi vi betaler for å opprettholde et lokalt landbruk. Men i mine øyne blir det helt feil strategi å prøve å overbevise folk om at maten egentlig er billig, for det er den ikke. Det er bedre å argumentere for hvorfor den bør være dyr.

Nei, norsk mat er bortimot billigst i Europa. Hvordan kan du mene at man skal se på matpris uavhengig av inntektsnivå?
5% av lønna di går til norskprodusert mat. 5%!!!
Man kan ikke si at mat i Danmark er billig uten å også se på danske lønninger. Beklager altså, det går ikke. Norge er et høykostland, og det speiler også matprisen. Hva produsenten får bestemmes av staten og er egentlig ikke relevant i forhold til pris, for det er ikke der matprisen stiger. Den stiger under bearbeiding, frakt og i butikk. Og det skulle da også bare mangle, mat prisen speiler lønna til hun som sitter i kassa, han som jobber på slakteriet/mølla/meierit/eggpakkeriet og han som kjørte maten mellom råvareprodusent og de som bearbeider den.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:03   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor skal en liten potet være billigere enn en stor potet,(pr kg vel og merke) når de koster det samme å produsere?

Med de prisene vi har på matvarer her i landet? :

Du mener norsk mat er dyr ja?

Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes.

Ja, jeg mener at vi har relativt høye matvarepriser her i landet. Jeg kjøper mest mulig økologisk, kortreist og lokalprodusert mat ,med god kvalitet,- og jeg synes faktisk det er dyrt.
25 kr. kiloen for mandelpoteter, 400 spenn kiloen for indrefilet, 44 kr for 12 egg og 400 kroner kiloen for pinnekjøtt kaller jeg dyrt.
Det er klart at endel matvarer er temmelig billige, men gjennomgående er kvaliteten på disse så elendig at det rett og slett ikke frister.

Når jeg sier ikke vil betale samme pris for store og små poteter så er det på grunn av at det er utrolig stor forskjell i potetpakkene, og ved en middag der en skal bruke en hel pakke så sliter man med kokingen. Det er standarder for potetstørrelsen, de står på pakken, og avviker dette har jeg ingen problem med å klage på pakken og forlange en ny.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:06   #25
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).

Å ta ut yoghurter 6 dager før utgangsdato gjør ikke norske butikker.

Gammel 11-04-11, 13:06   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg må forresten tillegge at de høye prisene på mat med god kvlitet nok gjør sitt til at veldig mange må fire på kravene og kjøpe elendige, mishandlede kyllinger fra Norsk kylling (Solvinge) i stedet for fra Holte gård, eller indrefilet fra Uruguay fra farmer som truer regnskogen og fra kyr som ikke har gode levekår i stedet for kjøtt fra norske kyr som har beitet ute og har hatt et godt liv.
Desverre.

Gammel 11-04-11, 13:10   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Nei, norsk mat er bortimot billigst i Europa. Hvordan kan du mene at man skal se på matpris uavhengig av inntektsnivå?
5% av lønna di går til norskprodusert mat. 5%!!!
Man kan ikke si at mat i Danmark er billig uten å også se på danske lønninger. Beklager altså, det går ikke. Norge er et høykostland, og det speiler også matprisen. Hva produsenten får bestemmes av staten og er egentlig ikke relevant i forhold til pris, for det er ikke der matprisen stiger. Den stiger under bearbeiding, frakt og i butikk. Og det skulle da også bare mangle, mat prisen speiler lønna til hun som sitter i kassa, han som jobber på slakteriet/mølla/meierit/eggpakkeriet og han som kjørte maten mellom råvareprodusent og de som bearbeider den.

Ja, Norge er et høykostland. Derfor er arbeidskraft dyrt her, mat er dyrt, bolig er dyrt, klær er dyrt. I tillegg betaler vi for landbrukssubsidier over skatteseddelen. Det går ikke an å ta landet ut av verdenssammenheng og påstå at det er billig fordi de tjener mindre andre steder, grensene er ganske åpne. Jeg synes dog det kan være riktig at mat skal være dyrt nettopp fordi vi som du sier er et høykostland og fordi vi betaler for å opprettholde et spredt landbruk. Hvor mye jeg bruker på norskprodusert mat aner jeg ikke. Men jeg bruker ganske mye mer enn 5% på mat. 30-35% av inntekten min går til mat. Jeg synes ikke det er en liten andel.

Gammel 11-04-11, 13:11   #28
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:12   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes.

Ja, jeg mener at vi har relativt høye matvarepriser her i landet. Jeg kjøper mest mulig økologisk, kortreist og lokalprodusert mat ,med god kvalitet,- og jeg synes faktisk det er dyrt.
25 kr. kiloen for mandelpoteter, 400 spenn kiloen for indrefilet, 44 kr for 12 egg og 400 kroner kiloen for pinnekjøtt kaller jeg dyrt.
Det er klart at endel matvarer er temmelig billige, men gjennomgående er kvaliteten på disse så elendig at det rett og slett ikke frister.

Når jeg sier ikke vil betale samme pris for store og små poteter så er det på grunn av at det er utrolig stor forskjell i potetpakkene, og ved en middag der en skal bruke en hel pakke så sliter man med kokingen. Det er standarder for potetstørrelsen, de står på pakken, og avviker dette har jeg ingen problem med å klage på pakken og forlange en ny.

Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?

Og ja, jeg ler av de som mener vi har høy matvarepris i Norge. Mulig det er uprofft, men tross alt... Det er i samme kategori som å bære seg over høye bensin/strøm priser og NRK-lisensen.

Om potetene har forskjellig str så deler du bare de største, så koker de like raskt.....

Gammel 11-04-11, 13:14   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Norge er et høykostland. Derfor er arbeidskraft dyrt her, mat er dyrt, bolig er dyrt, klær er dyrt. I tillegg betaler vi for landbrukssubsidier over skatteseddelen. Det går ikke an å ta landet ut av verdenssammenheng og påstå at det er billig fordi de tjener mindre andre steder, grensene er ganske åpne. Jeg synes dog det kan være riktig at mat skal være dyrt nettopp fordi vi som du sier er et høykostland og fordi vi betaler for å opprettholde et spredt landbruk. Hvor mye jeg bruker på norskprodusert mat aner jeg ikke. Men jeg bruker ganske mye mer enn 5% på mat. 30-35% av inntekten min går til mat. Jeg synes ikke det er en liten andel.

Mange i Norge er da også rimelig snobbete i matveien, derfor synes jeg det er irrelevant å bruke sitt eget matbudsjett som bevis på at maten er dyr.

Gammel 11-04-11, 13:15   #31
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Og ja, jeg ler av de som mener vi har høy matvarepris i Norge. Mulig det er uprofft, men tross alt... Det er i samme kategori som å bære seg over høye bensin/strøm priser og NRK-lisensen.

Enig. De kan forsåvidt bare melde seg på neste sesong av Handel i Grenseland med en gang.

Gammel 11-04-11, 13:15   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Må man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig?

Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.

Gammel 11-04-11, 13:16   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mange i Norge er da også rimelig snobbete i matveien, derfor synes jeg det er irrelevant å bruke sitt eget matbudsjett som bevis på at maten er dyr.

Det er jeg enig i altså. Det var floksa som mente jeg brukte 5% på norskprodusert mat. Javel, tenkte jeg.

Gammel 11-04-11, 13:18   #34
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.

Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.

Gammel 11-04-11, 13:20   #35
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Nå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).

Å ta ut yoghurter 6 dager før utgangsdato gjør ikke norske butikker.

Dokumentaren tar utgangspunkt i vesten, ikke Norge og det er nok mye værre andre steder, uten at det gjør problemstillingen mindre intressant, synes jeg.

Gammel 11-04-11, 13:21   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.

Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.

Gammel 11-04-11, 13:23   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nettopp, maten skiller seg ikke ut i så måte. Vi subsidierer så mange tullinger her i landet og jeg skjønner ikke helt greia med at det er bøndene og maten man ofte henviser til når det er snakk om subsidier.

Gammel 11-04-11, 13:25   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i altså. Det var floksa som mente jeg brukte 5% på norskprodusert mat. Javel, tenkte jeg.

Floksa tar feil (og det gjør kanskje du også ). I følge SSB, bruker nordmenn i snitt 11 % av inntekten på mat.

Opprinnelig lagt inn av SSB

Norske husholdninger bruker en stadig mindre del av budsjettet på mat. En gjennomsnittshusholdning bruker i dag bare 11 prosent av budsjettet til mat, sammenliknet med 40 prosent i 1958.

Jeg regnet raskt på det nå og kom frem at vi brukte ca. 15 % av inntekten på mat. Vi har et forholdsvis høyt matbudsjett og betaler gladelig ekstra for mat av god kvalitet. Å betale ekstra for dårlig mat eller kjøpe dårligere mat til samme eller redusert pris, er aldeles uaktuelt og ikke noe jeg anser for å være mitt ansvar overhodet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:25   #39
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?

Om potetene har forskjellig str så deler du bare de største, så koker de like raskt.....

Jeg bærer meg verken over matvarepriser, strømpriser, tv-lisens eller bensinprisene. Jeg konstaterer av vi bor i et land med høye inntekter og høye produksjonskostnader, og at matvareprisene blir deretter.

Når det gjelder matlaging er jeg ikke idiot, men har faktisk faglig bakgrunn, så jeg vet hva man gjør om potetene er av ulik størrelse. Poenget her var at med såpass høye priser forlanger jeg at standarder er fulgt og at kvaliteten er adekvat.

Gammel 11-04-11, 13:25   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.

Da er vi mer enige ja. Jeg har prøvd å selge inn i egen organisasjon mange ganger jeg, at det ikke er vi som trenger mer i lønn, bare alle andre som må tjene markant mye mindre

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.