|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Verdens matvareforbruk
Norsk mat er dyr. Jeg tror det er fornuftig også av bønder å innrømme det - det er dyrt. Vi tjener bra, ja, slik at maten er ikke dyr i forhold til inntekten, men det går ikke an å bortforklare at den er dyrere enn i mange andre land vi ellers sammenligner oss med. Jeg sier ikke at de som produserer den får for godt betalt. Kanskje burde maten også være enda dyrere fordi vi betaler for å opprettholde et lokalt landbruk. Men i mine øyne blir det helt feil strategi å prøve å overbevise folk om at maten egentlig er billig, for det er den ikke. Det er bedre å argumentere for hvorfor den bør være dyr.
Forbrukere får ikke noe som butikkene ikke er villig til å stille opp med. Men selvfølgelig går jeg til den butikken som gir meg det beste tilbudet totalt sett, sånn er det. Jeg synes egentlig det er litt fascinerende at du ønsker å legge dette ansvaret på forbrukeren. Forbrukerens rolle er å handle inn den maten man trenger til familien sin. Man ønsker derfor best mulig kvalitet til lavest mulig pris, evt høyere pris hvis man får noe ekstra på den etiske kontoen. Butikkene ønsker å selge varer og drive butikk. Produsentene ønsker å tilby det de andre leddene er villige til å betale for. Akkurat dette tror jeg ikke man kommer bort fra. Jeg tror man må se på hva som skjer når matvarer blir liggende i butikken. Hva skjer med den maten som blir liggende igjen? Hvis svaret på det er å kaste og legge frem nytt fremfor å prise ned, mener jeg at det er butikkens ansvar. Hvis det blir sortert ut allerede i produksjonsleddet mener jeg ansvaret må ligge der. Jeg tror det er svært naivt å tro at man kan få forbrukere til å velge dårligere varer i fruktdisken når det ligger noe bedre i nabokurven. Du velger ikke det klesplagget som har fått en flekk til fullpris heller av hensyn til at det ellers trolig vil bli kastet? Miljøhensynet hos forbrukeren bør ligge på hjemmebane, at man ikke kaster mat og at man er bevisst på reisevei og produksjonsmetoder når man velger hva man faktisk kjøper.
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Ingen vil kjøpe til fullpris nei. Men jeg er sikker på at det er mulig å få til ordninger hvor noen får kjøpe det til redusert pris. Men det ønsker ikke produsenter og grossister fordi det er et potensielt tap av de fullprisvarene man da ikke får solgt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i hvor moralen bør strammes opp.
|
|
|
#23 |
|
can-jur
|
Nei, norsk mat er bortimot billigst i Europa. Hvordan kan du mene at man skal se på matpris uavhengig av inntektsnivå?
|
|
|
|
#24 |
|
Rockesøster
|
Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Verdens matvareforbrukNå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).
|
|
|
#26 |
|
Rockesøster
|
Sv: Verdens matvareforbrukOg jeg må forresten tillegge at de høye prisene på mat med god kvlitet nok gjør sitt til at veldig mange må fire på kravene og kjøpe elendige, mishandlede kyllinger fra Norsk kylling (Solvinge) i stedet for fra Holte gård, eller indrefilet fra Uruguay fra farmer som truer regnskogen og fra kyr som ikke har gode levekår i stedet for kjøtt fra norske kyr som har beitet ute og har hatt et godt liv. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
maler
|
Ja, Norge er et høykostland. Derfor er arbeidskraft dyrt her, mat er dyrt, bolig er dyrt, klær er dyrt. I tillegg betaler vi for landbrukssubsidier over skatteseddelen. Det går ikke an å ta landet ut av verdenssammenheng og påstå at det er billig fordi de tjener mindre andre steder, grensene er ganske åpne. Jeg synes dog det kan være riktig at mat skal være dyrt nettopp fordi vi som du sier er et høykostland og fordi vi betaler for å opprettholde et spredt landbruk. Hvor mye jeg bruker på norskprodusert mat aner jeg ikke. Men jeg bruker ganske mye mer enn 5% på mat. 30-35% av inntekten min går til mat. Jeg synes ikke det er en liten andel.
|
|
|
#28 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Verdens matvareforbrukMå man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
can-jur
|
Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?
|
|
|
|
#30 |
|
Halloen!
Mange i Norge er da også rimelig snobbete i matveien, derfor synes jeg det er irrelevant å bruke sitt eget matbudsjett som bevis på at maten er dyr. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Halloen!
Enig. De kan forsåvidt bare melde seg på neste sesong av Handel i Grenseland med en gang. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Det er jeg enig i altså. Det var floksa som mente jeg brukte 5% på norskprodusert mat. Javel, tenkte jeg.
|
|
|
#34 |
|
can-jur
|
Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.
|
|
|
|
#35 |
|
can-jur
|
Dokumentaren tar utgangspunkt i vesten, ikke Norge og det er nok mye værre andre steder, uten at det gjør problemstillingen mindre intressant, synes jeg.
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.
|
|
|
#37 |
|
Halloen!
Nettopp, maten skiller seg ikke ut i så måte. Vi subsidierer så mange tullinger her i landet og jeg skjønner ikke helt greia med at det er bøndene og maten man ofte henviser til når det er snakk om subsidier. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Bedreviter
|
Floksa tar feil (og det gjør kanskje du også
Jeg regnet raskt på det nå og kom frem at vi brukte ca. 15 % av inntekten på mat. Vi har et forholdsvis høyt matbudsjett og betaler gladelig ekstra for mat av god kvalitet. Å betale ekstra for dårlig mat eller kjøpe dårligere mat til samme eller redusert pris, er aldeles uaktuelt og ikke noe jeg anser for å være mitt ansvar overhodet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Rockesøster
|
Jeg bærer meg verken over matvarepriser, strømpriser, tv-lisens eller bensinprisene. Jeg konstaterer av vi bor i et land med høye inntekter og høye produksjonskostnader, og at matvareprisene blir deretter. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
can-jur
|
Da er vi mer enige ja. Jeg har prøvd å selge inn i egen organisasjon mange ganger jeg, at det ikke er vi som trenger mer i lønn, bare alle andre som må tjene markant mye mindre
|
|
![]() |
|
|