|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Verdens matvareforbrukRettelse: Når jeg sier 15 %, så er det inkludert alt man får på dagligvare, slik som vaskemiddel, dopapir, bind og såpe. Dette er ikke med i SSBs oversikt, så da er vi sikkert nede i 12–14 %, vil jeg anta. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Verdens matvareforbruk
Dette handler da strengt tatt kun om overproduksjon. Hvis det ikke var overproduksjon kunne vi jo ikke kaste mat uten at noen sultet. (At noen sulter andre steder i verden er ikke direkte relevant så lenge vi kaster maten i stedet for å distribuere den til de som kunne trenge den). |
|
|
|
|
|
#43 |
|
can-jur
|
Norskprodusert mat står det
|
|
|
|
#44 |
|
can-jur
|
Nei, det handler ikke om overproduksjon. Det handler om matsnobberi.
|
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Ok jeg innrømmer det det. Jeg regnet feil, og delvis med vilje.
Ja, hos meg også. Vi opererer ikke med matbudsjett, vi har husholdningsbudsjett. Som rommer det man får på obs minus klær.
|
|
|
#47 |
|
can-jur
|
Sv: Verdens matvareforbrukDet med å kjøpe de stygge guløttene var altså ikke et seriøst forslag, det var for å få igang debatten, og det virket
|
|
|
|
#48 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
can-jur
|
Du, vi er enigere enn du tror
|
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Joda. Men man må rebrande. Det var det som skjedde med knaskegulerøttene. En bonde så seg lei av å måtte kaste de minste gulerøttene, så han lanserte et nytt produkt. Voila!
|
|
|
#51 |
|
can-jur
|
Joda, og det tok ikke lange tiden før man fikk produsenter som rendyrket knaskerøttene og voila problem ikke lenger løst.
|
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Det at noen rendyrker knaskerøttene betyr ikke at man ikke lenger kan få solgt de "originale". At det da igjen blir for mange knaskerøtter er jo da et glimrende eksempel på nettopp overproduksjon. Og at man også som produsent forsøker å eie for mye av merkedet.
|
![]() |
|
|