Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verdens matvareforbruk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 13:27   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens matvareforbruk

Rettelse: Når jeg sier 15 %, så er det inkludert alt man får på dagligvare, slik som vaskemiddel, dopapir, bind og såpe. Dette er ikke med i SSBs oversikt, så da er vi sikkert nede i 12–14 %, vil jeg anta.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:39   #42
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei nei nei nei, det handler ikke om overproduksjon.

Dette handler da strengt tatt kun om overproduksjon. Hvis det ikke var overproduksjon kunne vi jo ikke kaste mat uten at noen sultet. (At noen sulter andre steder i verden er ikke direkte relevant så lenge vi kaster maten i stedet for å distribuere den til de som kunne trenge den).

Noe forenklet har vel vestlig landbruk svært lenge vært basert på at produsentene får betalt for å produsere en viss mengde matvarer uavhengig av etterspørsel. Siden dette fører til at vi produserer så mye at vi kan kaste mat uten at noen sulter, samtidig som produsenten syter over at de får for lite betalt, tror jeg vi kan slå fast at landbrukspolitikken er feilslått.

Ben "bøndene vil neppe like mitt løsningsforslag" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:47   #43
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Floksa tar feil (og det gjør kanskje du også ). I følge SSB, bruker nordmenn i snitt 11 % av inntekten på mat.
Jeg regnet raskt på det nå og kom frem at vi brukte ca. 15 % av inntekten på mat. Vi har et forholdsvis høyt matbudsjett og betaler gladelig ekstra for mat av god kvalitet. Å betale ekstra for dårlig mat eller kjøpe dårligere mat til samme eller redusert pris, er aldeles uaktuelt og ikke noe jeg anser for å være mitt ansvar overhodet.

Norskprodusert mat står det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:51   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Dette handler da strengt tatt kun om overproduksjon. Hvis det ikke var overproduksjon kunne vi jo ikke kaste mat uten at noen sultet. (At noen sulter andre steder i verden er ikke direkte relevant så lenge vi kaster maten i stedet for å distribuere den til de som kunne trenge den).

Noe forenklet har vel vestlig landbruk svært lenge vært basert på at produsentene får betalt for å produsere en viss mengde matvarer uavhengig av etterspørsel. Siden dette fører til at vi produserer så mye at vi kan kaste mat uten at noen sulter, samtidig som produsenten syter over at de får for lite betalt, tror jeg vi kan slå fast at landbrukspolitikken er feilslått.

Ben "bøndene vil neppe like mitt løsningsforslag" Murphy

Nei, det handler ikke om overproduksjon. Det handler om matsnobberi.
Man får ikke solgt de små og de store potetene. Fordi det ikke finnes kjøpere til disse gruppene. Fordi folk er snobbete!
Derfor må man produsere så mye at man kan kaste det som ikke lar seg selge. Det er ikke overproduksjon, der er galskap....

Løsningsforslaget ditt er?
Dette er IKKE et norsk fenomen altså. Så du mener mao at all verdens landbrukspolitikk er feilsslått

Gammel 11-04-11, 13:55   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa tar feil (og det gjør kanskje du også ). I følge SSB, bruker nordmenn i snitt 11 % av inntekten på mat.
Jeg regnet raskt på det nå og kom frem at vi brukte ca. 15 % av inntekten på mat. Vi har et forholdsvis høyt matbudsjett og betaler gladelig ekstra for mat av god kvalitet. Å betale ekstra for dårlig mat eller kjøpe dårligere mat til samme eller redusert pris, er aldeles uaktuelt og ikke noe jeg anser for å være mitt ansvar overhodet.

Ok jeg innrømmer det det. Jeg regnet feil, og delvis med vilje. Det er sant at jeg bruker 30% av inntekten på mat, men da har jeg regnet nettolønn og ikke tatt høyde for at mannen også tjener penger. Hvis vi regner bruttolønn, bruker vi 10-15% av familiens totale inntekt på mat vi også. Og jeg synes ikke det er mitt ansvar å plukke de stygge tomatene. Med mindre det er noe med dem som gir meg god samvittighet, for eksempel at de ikke har reist fra spania. Men det finnes grenser for hvor stygge og dyre de kan være da også.

Rettelse: Når jeg sier 15 %, så er det inkludert alt man får på dagligvare, slik som vaskemiddel, dopapir, bind og såpe. Dette er ikke med i SSBs oversikt, så da er vi sikkert nede i 12–14 %, vil jeg anta.

Ja, hos meg også. Vi opererer ikke med matbudsjett, vi har husholdningsbudsjett. Som rommer det man får på obs minus klær.

Gammel 11-04-11, 13:56   #46
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norskprodusert mat står det

Ah. Det så jeg ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 14:04   #47
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det med å kjøpe de stygge guløttene var altså ikke et seriøst forslag, det var for å få igang debatten, og det virket

Gammel 11-04-11, 14:10   #48
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Så du mener mao at all verdens landbrukspolitikk er feilsslått

Ja.

Jeg gjentar gjerne: Dette handler kun om overproduksjon. Hvis det produseres så mange poteter at vi kan kaste de små, så produseres det for mange poteter. Overproduksjonen kommer av at vi har tradisjon for å betale produsentene i landbruket enten noen vil konsumere varene deres eller ikke. Dette gjelder hele den vestlige verden. Denne måten å finansiere produksjonen på gjennom subsidier som i stor grad er frikoblet fra etterspørselen fra konsumentene, og med staten eller kooperativer som faktisk kunde, ser ikke ut til å være særlig heldig hverken for miljøet eller for produsentene. Sett bort fra beredskapsaspektet hadde det sannsynligvis vært bedre å bare la markedet styre dette, men det hjelper naturligivs ikke å begynne med det i Norge hvis alle rundt oss bare fortsetter med en feilslått landbrukspolitikk.

Ben "hvor er femårsplanen når vi trenger den?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 14:12   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ja.

Jeg gjentar gjerne: Dette handler kun om overproduksjon. Hvis det produseres så mange poteter at vi kan kaste de små, så produseres det for mange poteter. Overproduksjonen kommer av at vi har tradisjon for å betale produsentene i landbruket enten noen vil konsumere varene deres eller ikke. Dette gjelder hele den vestlige verden. Denne måten å finansiere produksjonen på gjennom subsidier som i stor grad er frikoblet fra etterspørselen fra konsumentene, og med staten eller kooperativer som faktisk kunde, ser ikke ut til å være særlig heldig hverken for miljøet eller for produsentene. Sett bort fra beredskapsaspektet hadde det sannsynligvis vært bedre å bare la markedet styre dette, men det hjelper naturligivs ikke å begynne med det i Norge hvis alle rundt oss bare fortsetter med en feilslått landbrukspolitikk.

Ben "hvor er femårsplanen når vi trenger den?" Murphy

Du, vi er enigere enn du tror

Gammel 11-04-11, 15:01   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ri.
Man får ikke solgt de små og de store potetene. Fordi det ikke finnes kjøpere til disse gruppene.

Joda. Men man må rebrande. Det var det som skjedde med knaskegulerøttene. En bonde så seg lei av å måtte kaste de minste gulerøttene, så han lanserte et nytt produkt. Voila!

Og selvfølgelig handler det om overproduksjon, og overinnkjøp i butikkene. Om kjedene ikke var så innmari opptatt av å skulle eie hvert eneste område, slik at man fikk tilnærmet fullsortiment overalt, så hadde man ikke hatt butikker som var fulle av gamle varer. Kundene hadde blitt oppdratt til at de måtte dra dit for å få godt utvalg i grønnsaker, dit for å få fiskedisk, dit for å få importvarer osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:40   #51
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda. Men man må rebrande. Det var det som skjedde med knaskegulerøttene. En bonde så seg lei av å måtte kaste de minste gulerøttene, så han lanserte et nytt produkt. Voila!

Og selvfølgelig handler det om overproduksjon, og overinnkjøp i butikkene. Om kjedene ikke var så innmari opptatt av å skulle eie hvert eneste område, slik at man fikk tilnærmet fullsortiment overalt, så hadde man ikke hatt butikker som var fulle av gamle varer. Kundene hadde blitt oppdratt til at de måtte dra dit for å få godt utvalg i grønnsaker, dit for å få fiskedisk, dit for å få importvarer osv.

Joda, og det tok ikke lange tiden før man fikk produsenter som rendyrket knaskerøttene og voila problem ikke lenger løst.

Og det du skriver under er jeg veldig enig i.
Og ja, det er jo en form for overproduksjon, men man produserer ikke mer enn man får solgt. Selv om en kollektiv enighet blandt verdens potetprodusenter, der man ble enige om å redusere produksjonen for å TVINGE grossist og forbruker til å bruke alle størrelse og kvalitets klassene hadde vært det aller beste. In my dreams osv....

Gammel 11-04-11, 15:45   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, og det tok ikke lange tiden før man fikk produsenter som rendyrket knaskerøttene og voila problem ikke lenger løst.

Det at noen rendyrker knaskerøttene betyr ikke at man ikke lenger kan få solgt de "originale". At det da igjen blir for mange knaskerøtter er jo da et glimrende eksempel på nettopp overproduksjon. Og at man også som produsent forsøker å eie for mye av merkedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.