Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tankevekkende om lekser?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-12, 11:08   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er jeg helt enig med deg i oslo78. Hvis man skulle utvide skoledagen for å få mindre lekser så måtte skoleutvidelsen inneholdt annen type undervisning enn den ordinære. Mer av det samme vil ikke erstatte leksene.

Jeg er helt enig i dette, og er så realistisk at jeg ser at norsk skole ikke er rigget for å strukturere om til leksefri slik det ligger an i dag. Men jeg synes debatten er viktig, og det at man ser på leksenes innhold og form i større grad. En lenger tid på skolen bør jo ha et innhold som går i retning av de tingen man ser funngerer, så kanskje det her kunne vært repitisjon og større voksentetthet? Jeg sitter ikke på svarene rundt hvordan alt burde løses, kun løse tanker rundt temaet. Det er på ingen måte slik at skolen kunne taklet det med de midlene den har nå. Det hindrer meg likevel ikke fra å være i mot lekser slik det fungerer for oss nå i dag.

Jeg har gjentatt til det kjedsommelig om dårlig skole her vi bor, og fortviler på mange punkter over det, samtidig som vi må holde masken for barna og snakke kun positivt om arbeidsplassen deres. Men med en formidabel mangel på utdannede lærere og mye uro så er det ingen tvil om at mye læring havner her hjemme ved kjøkkenbordet. De lærer rett og slett ikke det de skal gjennom skolen, men tar heldigvis ting lett når vi sitter her hjemme. Men det tar tid, mye tid. Dette er tema hvert eneste foreldremøte også. Vi har to skoleflinke/ sterke barn, og vi følger tett opp, så vi kommer nok gjennom, men vi har også et barn som trenger mye for å fungere sosialt. Og mye av dette må skje på fritiden for å bygge sterk grunn så skolehverdagen blir god også utenom det faglige. Å sitte to timer med lekser etter vi kommer hjem klokka 17 er problematisk i så måte. Uten at dette er eneste grunn til at jeg helst så leksene ble færre eller forsvant helt. Man bør ikke sitte lenger enn så så lenge med leksene er det evinnelige omkvedet, men det hjelper ikke når man da får som resultat på sluttene av uken at læringsmålene overhodet ikke er nådd. Trekk så fra endel av dette på alle årets uker, så får man et gap som blir umulig å ta igjen. Det er ikke fair når man har et barn man vet er kapabel til fint å kunne klart det meste faglig bare man fikk det man trengte.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.