Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
At barn ikke lærer noe av lekser, tror jeg rett og slett ikke noe på.
Åh, jammen da så. Da pakker vi forskningen pent bort og fortsetter i leia vi føler oss frem til er riktig.
For å si det mindre flåsete: Jeg synes det er skremmende at folk som jobber med kunnskapsformidling kan avfeie forskning sånn. Du er nemlig slett ikke alene om å legge en ganske interessant og potensielt utviklende ball død på den måten. Kanskje skole har blitt for mye følete og "sånn har vi gjort i alle år!", og for lite evidensbasert kunnskapsformidling?
En studie på elever i Norge (4. og 8. klasse mener jeg det var) har vist at de elevene som hadde en lav sosioøkonomisk bakgrunn som får mye lekser, presterer dårligere enn elever med tilsvarende bakgrunn som får mindre lekser.
Den negative sammenhengen mellom lekser og prestasjoner er ikke tilstrekkelig belyst til at man har noen fasit på hvorfor og hvordan, men så lenge det faktisk ses en sammenheng i at noen elever presterer dårligere med mye lekser enn tilsvarende elever med mindre lekser, så måtte det vel være interessant å finne ut av? Hvordan skal man nøste opp og forbedre slike ting dersom man avfeier forskning fordi det strider imot forforståelsen man har?
Undersøkelsen heter forresten "Homework and pupil achievement in Norway" og finnes på nett i pdf-format, om noen skulle være interessert.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|