Sv: Tankevekkende om lekser?
Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.
Lekser er øving. Alt man lærer og skal lære blir man flinkere i når man øver. Dette er hensikten med lekser. Hvis man som voksen går på et strikkekurs, blir man mye flinkere til å strikke, og får mer forståelse jo mer man øver. Det sier seg selv at i selve innlæringen på skolen så for man ting forklart og vist, og jo mer man øver hjemme/selv - jo flinkere blir man. Det er for meg helt selvklart at uansett hva man lærer, jo mer man øver - desto bedre blir man.
Når man bruker veldig lang tid på lekser bør det samtales med lærer. Siden lekser hovedsaklig er øving og ferdigstilling av ting man har jobbet med på skolen kan det hende at noe har gått galt under selve innlæringen, eller at man ikke har jobbet godt nok på skolen?
Leksene er lærerenes vurdering i hva/hvor mye man bør øve hjemme. Hvis man mener det er alt for mye til sitt barn, bør lærer lytte til foreldrene og kutte litt her og der.
På mine barn sin skole har leksemengden vært ok. Jeg har en gutt som er litt treig til å komme i gang på skolen, så hvis han har mye lekser kan det fort komme av at han har jobbet seint på skolen.