Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tankevekkende om lekser?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-12, 16:08   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.

Lekser er øving. Alt man lærer og skal lære blir man flinkere i når man øver. Dette er hensikten med lekser. Hvis man som voksen går på et strikkekurs, blir man mye flinkere til å strikke, og får mer forståelse jo mer man øver. Det sier seg selv at i selve innlæringen på skolen så for man ting forklart og vist, og jo mer man øver hjemme/selv - jo flinkere blir man. Det er for meg helt selvklart at uansett hva man lærer, jo mer man øver - desto bedre blir man.

Når man bruker veldig lang tid på lekser bør det samtales med lærer. Siden lekser hovedsaklig er øving og ferdigstilling av ting man har jobbet med på skolen kan det hende at noe har gått galt under selve innlæringen, eller at man ikke har jobbet godt nok på skolen?

Leksene er lærerenes vurdering i hva/hvor mye man bør øve hjemme. Hvis man mener det er alt for mye til sitt barn, bør lærer lytte til foreldrene og kutte litt her og der.

På mine barn sin skole har leksemengden vært ok. Jeg har en gutt som er litt treig til å komme i gang på skolen, så hvis han har mye lekser kan det fort komme av at han har jobbet seint på skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.