Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Så lenge du ikke kan vise meg forskning på at det ikke hjelper for læringen å øve, kommer jeg til å ha tro på å øve på det man lærer på skolen hjemme.
Beklager, men det er da virkelig ikke min jobb å overbevise deg til noe i det hele tatt. Jeg finner det bare litt betenkelig at det i en kunnskapsformidlingssammenheng er så liten interesse for at den skal være evidensbasert. Kunnskap og forskning henger jo sammen. For meg representerer synsegreia det motsatte.
Det blir litt som om folk i helsefaget forlangte å bli overbevist av pasienter og pårørende om at man var på villspor før man utviklet faget videre. I mine øyne ville dette vært en ansvarsfraskrivelse. I tillegg ville nok faget i seg selv stå i stampe, noe ingen ville vært tjent med.
For ordens skyld: Øving er en ting. Lekser er en annen. Man kan se viktigheten av øving og allikevel være i tvil om effekten av lekser som øvingsform.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|