|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det er ingen tvil om at noe av grunnen til at jeg synes det blir mye lekser er at spesielt eldstemann har fritidsaktiviteter som tar mye tid. Men jeg er uenig i at man bør nedprioritere det til fordel for lekser. Det finnes mye skolen ikke underviser i, og det er viktig at det er rom for å drive med andre ting utenom skolen. Spesielt i og med at lekser ikke har så mye å si for læring. (Noe som i seg selv er litt skuffende fordi man legger utrolig mye tid og energi ned i denne lekselesingen og jeg føler jo at jeg driller inn viktige ting til tider).
|
|
|
#102 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Og etter å ha lest kattas innlegg, så tenker jeg at innlegget til Olympia i #97 blir ekstra interessant. Ikke kan man la ungene holde på med ettermiddagsaktiviteter ala fotball eller ballett som tar tid fra lekselesing. Da er man uansvarlig foresatt. Og ikke kan man be om mer gym i skoletiden, for da fraskriver man seg ansvaret.
|
|
|
#103 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Tankevekkende om lekser?
Men er det korrekt? Har virkelig ikke lekser mye å si for læring? Er det bred enighet om dette?
|
|
|
#104 |
|
Bedreviter
|
Vi merker nå et hav av forskjell, i alle fall. De ukene vi øver på glosene: 9 til 10 rett av 10 på ukestesten. De ukene vi ikke gjør det: 2 til 3 rett. Helt konsekvent. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?At lekser ikke har noe å si for læringen, nekter jeg å tro på. Sønnen min kan INGEN engelske ord etter engelsktimen, men når vi har øvd hjemme (både ved å pugge, skrive og snakke engelsk), kan han mange. Og læringen sitter, jeg pleier å sjekke etter noen uker for å se om kunnskapen fremdeles er der, og det er den.
|
|
|
|
#106 |
|
saftig
|
Men det er vel ingen som mener at man ikke trenger å øve for å få inn gloser? Det er vel heller hvor og når denne øvingen skal foregå man diskuterer.
|
|
|
#107 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.
|
|
|
#108 |
|
Er frisk!
|
Signerer helhjertet.
|
|
|
|
#109 |
|
weird
Åh, jammen da så. Da pakker vi forskningen pent bort og fortsetter i leia vi føler oss frem til er riktig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det tror jeg på, men for elever med høyere sosioøkonomisk bakgrunn vil det nok "lønne seg" med lekser. Skolen må iallfall organiseres helt annerledes dersom man skal avskaffe leksene. Mindre pensum, mindre grupper, mindre støy osv. Slik ståa er i dag, er jeg for lekser. At det slår dårlig ut for noen, kan ikke overstyre at det er nyttig for flertallet. Som Magica sier, lekser er øving og øving er bra for de fleste. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Hvorfor må en ha mindre pensum uten lekser? Det er bare tull. Med heldagskole som inkorpererer SFO blir det mere timer til øving innenfor normert arbeidstid. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Er frisk!
|
Denne undersøkelsen dreier seg om noe helt annet, nemlig om ALLE elever får utbytte av lekser. Nei, alle gjør ikke det. Men å si at det betyr at alle de som får utbytte av lekser (for det finnes ganske mange av dem også), det er å dra det for langt. Så lenge du ikke kan vise meg forskning på at det ikke hjelper for læringen å øve, kommer jeg til å ha tro på å øve på det man lærer på skolen hjemme.
|
|
|
|
#113 |
|
Halloen!
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg sier at skolen må organiseres annerledes dersom lekser skal avskaffes. Heldagsskolen har, meg bekjent, ikke kommet enda? |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tankevekkende om lekser?Hallo Oslo. Det er jo ingen som sier at ikke øving og skolearbeid fører til mer læring, men i hvilke former det sksl foregå. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Det er det jeg også tenker. Man må nesten finne opp kruttet helt på nytt når det gjelder samarbeid hjem-skole. Å bare kutte leksene før en annen plan er på plass tror jeg ikke gavner noen.
|
|
|
#116 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?kie sier at forskning sier at det ikke hjelper med lekser. Så lenge man faktisk jobber 5 timer på skolen og 1 time med lekser fører det til mer øving enn å jobbe 5 timer på skolen og ingen timer med lekser. At alternativet er å være lenger på skolen (med tilsvarende voksentetthet som vi har i skolen i dag) har jeg ikke fått med meg en gang. Vi har jo ikke penger nok til å drive skolen slik vi gjør i dag en gang, hvem har foreslått mer penger til skolen? Så lenge alternativene er et visst antall skoletimer og lekser og et visst antall skoletimer og ingen lekser, tror jeg ikke på at det ikke hjelper for de fleste å bruke noe tid på ettermiddagen til å øve. Det viser all de praksis jeg har vært borti.
|
|
|
|
#117 |
|
weird
Sv: Tankevekkende om lekser?Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Er frisk!
|
Fint innlegg.
|
|
|
|
#119 |
|
Halloen!
Sv: Tankevekkende om lekser?At det virket som om leksene faktisk er innlæring av helt nytt stoff, har vel sammenheng med hva eleven har fått med seg på skolen. Og det trenger ikke nødvendigvis være eleven det er noe galt med. Igjen, organisering, organisering, ogranisering. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi er bare en lærer i huset, men lekser har vært en kamp fra dag en. Spesielt når det er jeg som har ansvaret. Jeg er muligens ikke så veldig pedagogisk etter å ha brukt arbeidsdagen min på å lokke og lure barn til å gjøre lekser. Ikke vet jeg, men en kamp har det vært i 7 år nå.
|
![]() |
|
|