Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Hehe! Jo, om han hadde 8 elever og et par pedagoger og et par sosialarbeidere med seg så.
Det Tjora hadde av ressurser, burde jo ideelt sett vært satt inn i forhold til alle som dropper ut av videregående. Det tror jeg nesten hadde lønt seg på samfunnsnivå, og i hvert fall for de elevene det gjelder. 5 uker med intensivkurs - det burde opprettes overalt i landet.
Jeg syns egentlig at man setter inn veldig mange tiltak overfor de som dropper ut - eller holder på å droppe ut - av videregående skole. Det skorter vel mer på at gruppa i liten grad evner å nyttegjøre seg alle tiltakene. Vi vet jo om veldig mange av disse elevene allerede tidlig i skoleløpet - så jeg tror faktisk at jeg sparker denne ballen ned til deg som jobber i grunnskolen. Jeg opplever ikke ressursmangel som et problem i forhold til de som dropper ut. Jeg opplever det som et problem at ikke egnede tiltak har blitt satt inn på et tidligere tidspunkt.
Vi har f.eks. sommerskole for de som stryker på eksamen i matematikk etter vg1. Umiddelbart etter sommerskolen får de ta ny eksamen - gode resultater for de som deltar. Vi vurderer å gjøre det samme for norsk og engelsk etter vg2. Vi har leksehjelp fire timer i uka - med lærere som leksehjelpere og gratis middagsservering. Får du IV (ingen vurdering) eller 1 i bare ett fag - da setter vi i gang opplegg for å bli kvitt den ene stryken.
Men - vi har i større og større grad begynt å ansvarliggjøre elevene (og foreldrene) på skolen vår ved at de må signere når de ikke vil nyttegjøre seg et tiltak. Vil du ikke ha ped. verksted (ekstraundervisning) - neivel, da krysser du her og signerer. Vil du ikke testes - neivel, da krysser du her og signerer. Vil du ikke gå på lesekurs - neivel, da krysser du her og signerer. Kommer du ikke på lesekurset du meldte deg på - neivel, da krysser du her og signerer så kan noen andre få plassen din. Dukker du ikke opp på praksisplassen vi spadde fram til deg for at du skulle få mindre teori - neivel, da signerer du her så kan noen andre få plassen din.
(Dette må ikke misforstås til at vi ikke brekker oss omtrent i to for å motivere elevene til å delta. Vår skole har forøvrig gode tall sammenlignet med andre skoler i området.)
Men nå sporet jeg av leksediskusjonen - uansett så er kanskje dette en del av det. Det er en stor jobb å få ungdom som allerede er møkk lei til å spa fram krefter til å bestå. Jeg tror ressursene må inn på lavere trinn, og grunnskolen (og kommunen) må slutte å se enden av skoleløpet i 10. trinn - de må skjønne at når de puster lettet ut og sender disse leie og desillusjonerte, og absolutt også vanskelige, elevene fra seg så har de det verst tenkelige utgangspunktet for å fullføre videregående.
|