Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Og igjen _klarer_ jeg ikke å se at dette er et problem vi skal klare å løse ved å tilby dem portable doer og å få sove ulovlig i parkene våre her i Norge. Og dermed stille mindre krav og ha mindre respekt for romfolket enn for andre fattige mennesker som kommer eller ønsker å komme til Norge for å få hjelp - fra hele verden.
Det er jo som å pisse i buksa for å holde seg varm, det løser ingenting i deres _hjemland_ på lang sikt. Det løser bare "kosmetikken" her i Norge, ved at vi nordmenn slipper å se på dette som åpenbart plager folkesjela vår.
Det er jo det som er grunntanken for _all_ annen norsk uhjelp, og det er å hjelpe der de (egentlig) bor. Hvorfor i all verden skal ikke det gjelde for alle??? Om så hjemmet deres er noe vi ikke liker å tenke på som et hjem, som er et telt i Romania eller whatever. Og om de så ikke har mulighet til inntekt der de bor per idag. Så store deler av verdensbefolkningen lever i lik eller verre fattigdom - vi kan ikke single ut denne gruppen og tilby dem å bo ulovlig i parkene våre (og søke bostøtte fra NAV uten å ha lovlig opphold, slik jeg så det referert i avisa idag).
Jeg blir også nysgjerrig på hva du mener. Skal de på hue og ræva ut alle sammen? Kollektiv utsendelse hjem til sine telt?
|