Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-12, 00:28   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

MEN, jeg har jobbet i barnehage i åtte år nå, og har sett MANGE rare matpakker. Alt fra sunne tiltalende matpakker, med delikat brød og flere småbokser med kiwi, drue, eple, pære etc., til tørr brødskive med en kaviartube og yoghurt oppi (gjentatte ganger, tydelig ingen èngangsgreie pga dårlig tid).

Mao har jeg både tatt med meg en del av hvordan matpakkene KAN se ut, og hvordan de overhodet IKKE bør se ut.

!

Fantastisk. Mine barn har med seg skiver med pålegg nesten hver dag. Pålegg er makrell i tomat, kaviar ( ) prim, ost og skinke og leverpostei. Brød er spleisebrød, fullkorn eller polarbrød. Noen ganger er det sikkert tørt også, men vi spiser ganske mye av det, så det rekker det sjelden å bli. Noen ganger har de med youghurt ( ) og hver dag en gulrot, et eple eller en kålrabibit -som ikke (faen) er skåret ut som en eselfigur. Jeg synes det er rimelig merkelig når lærerne på skolen begynner å bry seg med å mene noe om meg på bakgrunn av hva jeg sender med ungene i matpakken, og til alt overmål følger såpass nøye med at de vet at jeg ikke en gang gjør det slik pga dårlig tid.
Mine unger er friske og slanke, klager sjelden på maten (sikkert fordi de ikke har vært bortskjemt med små gourmet-matbokser fra de var en neve store) og de er omtrent aldri syke. Visst hender det at jeg glimter til med en pizzasnurr eller en matmuffins, og det er stor stas, men hovedregelen er non-fancy matboks.

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur vi rett og slett må lære oss å akseptere at ting er bra, men ikkje perfekt, og vere fornøgd med det. Det går fint an å ha eit sunt og greit kosthold sjølv om matpakken består av tre skiver med ost, leverpostei og skinke. Det er ingenting som er usunt med det og kostholdet til ungen er fremdeles heilt ok sjølv om det ligg 10 rosiner oppi der eller ein yoghurt av og til. Men det er fryktelig vanskelig å holde fast på at det er godt nok når ein stadig høyrer kommentarar frå andre (mødre, ikkje fedre) om at brødskiver er dårlig, fantasilaus matpakkemat og at dei som gir det til ungane sine er litt late. Eg skal gjerne innrømme at eg føler presset, og føler at andre tenker at det eg gjer ikkje er bra nok. Men når eg får sånne teite tankar i hjernen min klarar eg heldigvis å snakke vett i meg sjølv igjen. For eg veit jo innerst inne at matpakken ungane får er heilt ok!

Folk som mener noe om andres matpakker, eller legger sjela si i en matpakke, har mest sannsynlig et tomt og meningsløst liv. Og altfor god tid. Og folk som blir utrente av strigla hus og matchende matbokser, har jeg virkelig svært lite sympati med. Ingen, når jeg tenker meg om.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og da må man jobbe med egen selvtillit, ikke bli sur over at andre får til mer på ett enkelt område. Slutt å ta andres preferanser som personlig kritikk.

Det er absolutt ingenting i veien med selvtilliten min, takk-faktisk har jeg så mye at jeg sikkert kunne delt ut til noen. Jeg reagerer da heller ikke på at noen forteller at de har dadler og grillspyd med scampi i matpakken, jeg reagerer på at det blir himlet over brødskiver, epler og bananer, som så vidt jeg vet var helt gangbar kost inntil godt utpå nittitallet. Ikke bare himler grovvaffel-mammaene, men sågar barnehageansatte setter av tid til å studere matpakkene til ungene og Tenke Sitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.