Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
For meg er kjønnsperspektivet mye viktigere enn alle-i-fullt-arbeid, jeg synes det nåværende mønsteret er noe vi bør jobbe hardt for å bli kvitt. Menn som forsørgere med Viktig Jobb, kvinner som omsorgspersoner med Mindre Viktig Jobb som selvsagt kan settes på sidelinja? Pføy! Uansett vil jeg tro at en økt tendens til at foreldrene deler på evt. deltidsarbeid vil føre til mindre deltid i det store bildet. Det blir mindre reduksjoner pr. ansatt, og da blir det antagelig også flere som vender tilbake til full stilling når barna blir større.
Absolutt, og da vil igen skjevfordeles med tanke på pensjon senere, og ingen vil falle såpass mye bakpå i jobben sin at det er vanskelig å komme tilbake. Og sannsynligheten for at Den Viktige Sjefen, som synes det var så fint at kona ble hjemme og passet på barna så han fikk jobbe, senere kipper ut kona fordi hun har falt av lasset og bare tenker på barn og interiør, og bytter henne ut med den smarte, sassy sekretæren - blir mindre.
(Neida, jeg sier ikke at alle deltidsarbeidere blir hæppimøffins over natten, men dette er en true story repetert mange ganger av de som er bare litt eldre enn oss.)
|