Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-13, 22:38   #1
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Dette er jo litt av en materie, og mye som avhenger av, eller påvirker hverandre.

For meg blir det likevel så enkelt at det handler om at om vi skal opprettholde de godene og det velferdssamfunnet vi har, så må alle arbeidsføre mennesker bidra i den prosenten de er arbeidsføre i.

Man kan ikke bare spise av lasset om man ikke vil dra det.

En diskusjon innenfor det igjen blir hvor mye velferdsordningene skal omfatte, og når man må si stopp, og en del av det bildet blir de som bare tar og ikke yter, for å sette det på spissen. Bildet er selvsagt mer nyansert.

I forhold til likestilling, lønnsutvikling og pensjon finner jeg det bekymringsfullt at såpass mange unge kvinner velger deltid over mange år.

Riktig nok er en del deltid uønsket, men det er mye ønsket også, og mange som sitter og blokkerer hele stillinger for de som faktisk ønsker hel stilling.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-13, 22:50   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Dette er jo litt av en materie, og mye som avhenger av, eller påvirker hverandre.

For meg blir det likevel så enkelt at det handler om at om vi skal opprettholde de godene og det velferdssamfunnet vi har, så må alle arbeidsføre mennesker bidra i den prosenten de er arbeidsføre i.

Man kan ikke bare spise av lasset om man ikke vil dra det.

En diskusjon innenfor det igjen blir hvor mye velferdsordningene skal omfatte, og når man må si stopp, og en del av det bildet blir de som bare tar og ikke yter, for å sette det på spissen. Bildet er selvsagt mer nyansert.

I forhold til likestilling, lønnsutvikling og pensjon finner jeg det bekymringsfullt at såpass mange unge kvinner velger deltid over mange år.

Riktig nok er en del deltid uønsket, men det er mye ønsket også, og mange som sitter og blokkerer hele stillinger for de som faktisk ønsker hel stilling.

Hvilke tiltak ser du for deg?

- ekstra skatt for deltidsarbeidende?
-pålagt fulltidsjobb?
-dør-til-dør-aksjon?
-informasjonskampanje
-inndragelse av velferdsgoder hvis man ikke jobber fullt?

For jeg er jo ikke uenig i at det er best at folk jobber fullt, men tross alt synes jeg at folk må få bestemme dette selv innenfor rimelighetens grenser. Selvsagt er det litt moralsk på kanten hvis man 'snylter på andre', men de fleste i slike familier, betaler nok sikkert bra med skatt i sum. Gitt at de har en Rik Mann. Men det er ikke forbudt å være umoralsk, eller å sette egne behov foran de makroøkonomiske.

Jeg synes det er litt lite konstruktivt å si at folk burde jobbe heltid, man må jo helst ha en litt bedre plan enn det?

Gammel 01-06-13, 22:53   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle i alle fall ønske at noen ryddet opp i helsevesenet, slik at normen der ble fulltidsstillinger. Det er jo helt vilt hvis man ikke kan tilby stillinger til nyutdannede sykepleiere, fordi noen eldre sykepleiere blokkerer stillinger i årevis. Eller fordi det rett og slett har blitt sånn. Og jeg tror det fører til nedgang i rekruttering til dette viktige yrket også, hvem vil utdanne seg til noe som gir en så usikker framtid?

Gammel 01-06-13, 23:05   #4
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har nok ingen gode svar, det hele er for komplekst til det, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre kommer man ikke unna at flere må bidra. Både hele denne debatten her og debatten rundt nav, både her inne og ellers gir meg mange spørsmål og mange tanker, uten at jeg nødvendigvis har svar på dem, men grubler på løsningene gjør jeg.

Det finnes vel heller ingen opplest og vedtatt sannhet, verken om det ene, eller andre temaet, og heller ingen lettvinte løsninger.

For meg har vi rotet oss inn i en karusell vi ikke lett kan hoppe av, og det at så mange velger deltid er en del av det.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.