Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Som sagt, jeg tror det er et større problem i barneskolen enn i videregående, det er ikke det samme som at det er OK å vente med tilrettelegging til elevene er 16 år. Det er vel også mer enn sannsynlig at det høye frafallet i vg. skole (derfor vi slipper å tilrettelegge <-----galgenhumor) har noe med manglende tilrettelegging i grunnskolen å gjøre. Elevene gir jo opp lenge før de kommer så langt som til videregående skole.
Fokuset i media er likevel på at de svake får tilrettelegging mens de sterke ikke blir sett, og jeg mener det ikke stemmer. Det er et minst like stort problem at svake elever ikke blir sett, og er de riktig heldige (og det er de gjerne) har de heller ikke foreldre som står på barrikadene for dem når skolen svikter.
Jeg har jobbet mest med elevgrupper som har slitt mye gjennom grunnskolen, og de er ganske kjørt i det de entrer videregående skole. Det er ikke bare skolens feil, det er sammensatte årsaker til at det går som det går, men skolen bærer en del av ansvaret.
Ungdomsskolen står for meg som det stedet der lærerne er mest presset, store klasser, lite to-lærer, lite fleksibilitet, liten vilje... På barneskolen virker det som om det er større grad av helhetlig tenkning? Eller kanskje vi bare har vært heldige med barneskolene til ungene våre.
|