Sv: 50 Shades of Grey
Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.
Men det handler jo like mye om hennes usikkerhet og dårlige selvfølelse? Og jeg synes det er litt den vi ser endring av utover, mulig det var i bok 2, jeg husker i grunn ikke. Husker ikke helt hvor jeg stoppa. Men det var iallefall det som slo meg litt. At ja, han er pågående. Men han er jo ikke slem. Og litt av grunnen til at forholdet er skjevt, er jo fordi hun mener at en som han ikke kan være forelsket i henne, og at det egentlig etter hvert blir tydelig at det er han som trenger henne mer enn hun trenger han. At hun blir mer trygg på seg selv.
Det er det jeg også sitter igjen med etter å ha lest bøkene. Og det nytter ikke å bare lese den første, begge personene forandrer seg markant i løpet av de to siste bøkene. Jeg kjenner dessverre altfor godt til overgrep, men blir skikkelig overrasket over at folk mener det er overgrep i disse bøkene. Jeg tenkte først jeg hadde oversett noe, men vi ser vel bare på det med forskjellige briller.
Ser at den sterkeste kritikken oftest kommer fra folk som ikke engang har lest bøkene. Interessant.
(Ellers er jeg jo selvsagt enig i at det ikke akkurat er Årest Bokpris-bøker. Langt derifra. Men overgrep var ikke i nærheten av min oppfattelse av noen av bøkene).