Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Problemstillingen i HI er at hun vil vite hva hun kan si eller gjøre på en enkel måte som får folk til å forstå at hun helst ordner maten sin selv i frykt for at det ikke skal bli som hun vil ha den.
Sånn føler jeg også det med min allergi, kan jeg bare i fred og ro få ordne maten min selv uten at mitt kosthold skal bli et tema for masse andre folk, og med en masse spørsmål og argumenter og mer eller mindre gode forslag (som er vurdert og forkastet for år siden).
Er det så vanskelig å akseptere at man har begrensninger i kosten og at man ikke vil at dette skal være et tema i enhver sosial sammenheng?
Det trenger ikke å være tema i enhver sammenheng, men i den grad ens kosthold, enten det er selvvalgt eller av helsemessige årsaker har implikasjoner på andre så tenker jeg at det bør være ok å snakke om.
Kosthold som tabu tror jeg ikke tjener noen.
Jeg blir veldig glad for at folk spør om allergiene til sønnen min også når de er kritiske. Det gjør det lettere å oppklare misforståelser og gjøre måltidet trygt.
Bor man på en øde øy kan man holde kostholdet sitt så skjult og hemmelig som bare det, men skal man lage mat sammen med andre og ikke ha tillit til de andres håndtering av mat så bør det være noe man kan snakke om.
|