|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Ah sånn ja. Jeg skjønner at du ønsker det, men jeg tror faktisk man kommer lengre med at flere faktisk får stilt spørsmålene sine og forstår. Nå er det mange i denne tråden som skjønner veganere bedre og dermed ikke vil stille de pinlige spørsmåla i RL neste gang. Allergi er forøvrig enkelt stort sett så lenge man får vite hva man skal unngå.
|
|
|
#162 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nextlife.. Vi lever også med kraftige allergier i familien, men opplever det som litt annerledes enn problemstillingen som tas opp i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Er frisk!
|
Fordi man ikke gidder å lage to retter til en enkel boksirkel? Fordi jeg ville føle det veldig frekt å servere noe en av deltakerne ikke kan (vil) spise?
|
|
|
|
#164 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Hatten av for Dixie som tegner og forklarer.
|
|
|
#165 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noen har nok en slik tankegang men jeg kjenner ingen som har det, det er nok sjelden. I sitt eget hus ja, men ikke hos andre. Jeg pleier å sjekke hva som serveres og tar feks med meg en kjøtterstatning som ligner på det de andre spiser, og spiser tilbehøret som serveres. I de fleste tilfeller ser det ut som jeg spiser akkurat det de andre spiser, og folk kan ikke se at jeg spiser vegansk. Litt kult, slipper å skille meg ut hele tiden.
Har skrevet om det på bloggen.
|
|
|
#166 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Nemlig.
|
|
|
#167 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg ser hva du mener Trulte. Og tenker vel mest på at gode venner respekterer hverandre, stoler på hverandre og passer på at man har det bra sammen.
|
|
|
#168 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Er dette folk du må være sammen med? Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde gidda dersom noen av mine venner var så lite respektfull. Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er når du faktisk er villig til å ta arbeidet selv. Hadde du krevd at andre skulle fikset alt, så hadde jeg skjønt at de hadde protestert, men selv om jeg ikke skjønner dette med veganere og vegetarianere så har jeg likevel ikke noe problem med å respektere det. Det blir jo litt på samme måte som at muslimer ikke skal spise svinekjøtt, og helst ikke vil at svin og deres mat skal ha nærkontakt.
|
|
|
|
#169 |
|
By the Sea
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Å måtte forklare på nytt og på nytt uten at de andre aksepterer, høres utmattende ut.
|
|
|
#170 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#171 |
|
Er frisk!
|
For meg er det samme saken - bare at det er veldig mange færre matvarer som inneholder svin enn animalske produkter og derfor mye lettere å legge til rette for.
|
|
|
|
#172 |
|
Nymotens gammeldags
Selvfølgelig (jeg snakker om dette noen nevnte med å måtte spise kjøtt hos andre siden andre ikke kunne spise kjøtt hos meg, og dette med å steke veggisburgere i kjøttsaft osv). Mine kjøttetende venner har forresten oppdaget hvor LITE vanskelig det er å legge tilrette for veganere på besøk. Men de har jo blitt vant til en annen tankegang, det er ikke like lett når man aldri har vært borti det før.
|
|
|
#173 |
|
Rockesøster
|
Problemstillingen i HI er at hun vil vite hva hun kan si eller gjøre på en enkel måte som får folk til å forstå at hun helst ordner maten sin selv i frykt for at det ikke skal bli som hun vil ha den.
|
|
|
#174 |
|
Absolute Beginner
|
Det forstår jeg godt. For det er unektelig litt merkelig med de som ikke vil spise den stakkars kyllingen, men spiser egg med god samvittighet. Det er klart at alle monner drar, men det blir litt rart å ha dyrevelferd som argument for å bli vegetarianer, og likevel benytte masse produkter fra dyr som ikke har det godt. (Ikke for å ta vegetarianere her, det er jo mange ulike grunner til at man blir det. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
De vegetarianerne jeg kjenner er opptatt av dyrevelferd og spiser f.eks. egg fra høner som går fritt på gårder og har det godt, men ikke egg fra butikkene. Da blir det jo en stor forskjell på å spise egg som ikke gjør vondt for høna å legge og å spise kjøtt som kyllingen må dø for at man skal få spist.
|
|
|
|
#176 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja, men tenker man på at alle hannkyllinger kvernes levende døgngamle i klekkeriene fordi de ikke kan legge egg selv og heller ikke egner seg i kjøttproduksjon (og dette skjer både i økologisk og konvensjonell industri) så er det ikke så dyrevennlig allikevel. Men jeg prøver å ikke dømme, alle monner drar. Men det er i hvert fall en god grunn til å velge noe annet enn egg, for de som ikke synes den behandlingen er ok.
|
|
|
#177 |
|
Sviiisj!!
|
Hva er de etiske betrakningene bak det å ikke spise honning? Jeg lurer oppriktig. Samarbeidet mellom bier og mennesker er kjempeviktig for planeten vår, så jeg forstår ikke hvorfor man av etikk-hensyn ikke spiser honning.
|
|
|
#178 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Så hovedpoenget for alle veganere er at alle husdyr helst ikke skal eksistere? :domm:
|
|
|
#179 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg tenker at alle monner drar jeg da. Men så har jeg kuttet ut kjøtt like mye pga miljøet som dyreveldferd.
|
|
|
#180 |
|
Nymotens gammeldags
Det går jo på dette med utnytting for egen gevinst. Biene lager honning for egen del, ikke for mennesker. Vi klarer fint å la dem beholde honningen sin selv. I tillegg er det mye uetisk ute og går i hos mange honningprodusenter. Dronninger som vingeklippes, gass som tar livet av eller gjør bier syke, sukkervann som erstatter honningen som gjør biene syke, ja i det hele tatt. Mye øko-honningproduksjon foregår på en bedre måte, og jeg skjønner argumentet med at biene er viktige, men skjønner ikke hvorfor vi ikke kan se viktigheten av bier uten at vi må ta honningen fra dem. Det er i hvert fall mine tanker, folk får jo lov å være uenige i det om de vil. Jeg har ikke tenkt så mye over det fordi jeg ikke bryr meg om honning, det er ikke noe jeg savner whatsoever.
|
![]() |
|
|