Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-15, 01:42   #161
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Neida, personlig valg var et dårlig begrep, valg når det gjelder basale behov er kanskje bedre.
For å relatere til meg selv:
Som tidligere sagt i tråden så lever jeg med ekstrem allergi der hverdagen min handler om å ikke bli utsatt for eller få i meg det jeg ikke tåler. Å skulle være nødt å forklare og forsvare noe så personlig og nødvendig som maten jeg spiser, veldig ofte og til veldig mange mennesker er ektremt utmattende, slitsomt og innvaderende.
Derfor heier jeg på at når folk sier at sånn er det med mitt kosthold så må nesten de andre bare lytte og forholde seg til det, uavhengig av egne meninger og kunnskap.

Ah sånn ja. Jeg skjønner at du ønsker det, men jeg tror faktisk man kommer lengre med at flere faktisk får stilt spørsmålene sine og forstår. Nå er det mange i denne tråden som skjønner veganere bedre og dermed ikke vil stille de pinlige spørsmåla i RL neste gang. Allergi er forøvrig enkelt stort sett så lenge man får vite hva man skal unngå.

Gammel 29-03-15, 01:44   #162
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nextlife.. Vi lever også med kraftige allergier i familien, men opplever det som litt annerledes enn problemstillingen som tas opp i denne tråden.

Det må forklares hele tiden av sikkerhetsmessige årsaker og da er jeg faktisk glad for at folk spør og ikke bare synser og antar ting i det stille.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 03:22   #163
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvorfor må alle spise vegetarisk mat? Hvorfor bestemmer hun hva dere skal spise? Jeg omgås jo nesten kun veganere så sånn sett er det alltid enkelt, men det hender jo at jeg spiser med alt-etere og i MITT hus spiser alle vegansk uansett, men er jeg på besøk hos andre kunne det ikke falle meg inn i måneskinn å bestemme hva DE skulle spise?

Fordi man ikke gidder å lage to retter til en enkel boksirkel? Fordi jeg ville føle det veldig frekt å servere noe en av deltakerne ikke kan (vil) spise?

Selvsagt kunne vi syv andre spist kyllinggryte mens hun fikk noe annet - hun "bestemmer" jo ikke hva vi andre spiser, men i praksis blir det altså vegetarisk på hele gjengen. Noe som jo ikke er et stort problem, men det hadde det blitt hvis flere rundt bordet hadde sine andre, like sterke preferanser.

Nå er ikke denne vegetarianeren mer "hysterisk" enn at hun fint spiser pizza hvor den ene halvparten inneholder kjøtt og den andre ikke, så det går helt fint altså. Det er bare tankegangen at alle andre bare må tilpasse seg til at jeg har valgt å utelukke en hel matgruppe, jeg synes er litt snodig.

Selvsagt kan vegetarianeren ta med egen mat, men de jeg kjenner pleier ikke å gjøre det.

Gammel 29-03-15, 08:24   #164
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Hatten av for Dixie som tegner og forklarer.
(Og så har jeg lyst til å spørre om noe, som du absolutt ikke trenger svare på hvis det blir for personlig.. - hva var det som "omvendte" deg i kostholdsveien? Jeg synes det hadde vært interessant å vite. )

Gammel 29-03-15, 09:52   #165
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er bare tankegangen at alle andre bare må tilpasse seg til at jeg har valgt å utelukke en hel matgruppe, jeg synes er litt snodig.

Noen har nok en slik tankegang men jeg kjenner ingen som har det, det er nok sjelden. I sitt eget hus ja, men ikke hos andre. Jeg pleier å sjekke hva som serveres og tar feks med meg en kjøtterstatning som ligner på det de andre spiser, og spiser tilbehøret som serveres. I de fleste tilfeller ser det ut som jeg spiser akkurat det de andre spiser, og folk kan ikke se at jeg spiser vegansk. Litt kult, slipper å skille meg ut hele tiden.

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Hatten av for Dixie som tegner og forklarer.
(Og så har jeg lyst til å spørre om noe, som du absolutt ikke trenger svare på hvis det blir for personlig.. - hva var det som "omvendte" deg i kostholdsveien? Jeg synes det hadde vært interessant å vite. )

Har skrevet om det på bloggen.

Gammel 29-03-15, 10:53   #166
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Neida, personlig valg var et dårlig begrep, valg når det gjelder basale behov er kanskje bedre.
For å relatere til meg selv:
Som tidligere sagt i tråden så lever jeg med ekstrem allergi der hverdagen min handler om å ikke bli utsatt for eller få i meg det jeg ikke tåler. Å skulle være nødt å forklare og forsvare noe så personlig og nødvendig som maten jeg spiser, veldig ofte og til veldig mange mennesker er ektremt utmattende, slitsomt og innvaderende.
Derfor heier jeg på at når folk sier at sånn er det med mitt kosthold så må nesten de andre bare lytte og forholde seg til det, uavhengig av egne meninger og kunnskap.

Nemlig.
Særlig når de samme personene tar det samme opp igjen og igjen....
Fordi de ikke klarer å forstå at man ikke kan spise. Man kan jo bare fiske ut kjøttet av suppen. Og kan man ikke det, så er man vanskelig.
Jeg sier det igjen og igjen, at det er greit. Jeg spiser tilbehøret. Men selv om jeg aldri krever noe, så får jrg sterke signaler på at jeg dermed er vanskelig.

Derfor vil jeg veldig gjerne bare få lov til å fikse meg selv når det er en felles tur over flere dager, så jeg får nok mat. Og slippe å detaljstyre. Jeg har ennå ikke, funnet en god metode å si dette på uten å skape motargumenter.
Jeg føler jeg møter meg selv litt i døren i denne tråden også. HI ber om råd til å takle, men tråden viser den diskusjonen jeg møter og ef en illustrasjon. Det går fint de 50 første gangene, men det er veldig utmattende i lengden.

Diskuter gjerne videre, jeg trekker meg litt ut her nå.

Gammel 29-03-15, 11:07   #167
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser hva du mener Trulte. Og tenker vel mest på at gode venner respekterer hverandre, stoler på hverandre og passer på at man har det bra sammen.

Derfor mener jeg at du burde ha såpass gode venner at de respekterer dine valg og derfor også klarer å lage mat uten å blande ingredienser. For om de respekterer deg kan du også stole på dem.
Jeg har mine matvaner, men synes det er spennende å lære om andres. Og jeg lager mat vi alle kan spise. For eksempel lar jeg være å ta bacon i min danske brokkolisalat, og har bacon i en egen skål slik st de som ønsker kan forsyne seg.

Klarer ikke dine venner respektere dine matvaner, forstår jeg at du ønsker å lage maten selv. Samtidig som jeg tenker at du bør finne deg bedre venner.

Gammel 29-03-15, 11:14   #168
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Er dette folk du må være sammen med? Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde gidda dersom noen av mine venner var så lite respektfull. Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er når du faktisk er villig til å ta arbeidet selv. Hadde du krevd at andre skulle fikset alt, så hadde jeg skjønt at de hadde protestert, men selv om jeg ikke skjønner dette med veganere og vegetarianere så har jeg likevel ikke noe problem med å respektere det. Det blir jo litt på samme måte som at muslimer ikke skal spise svinekjøtt, og helst ikke vil at svin og deres mat skal ha nærkontakt.

Gammel 29-03-15, 11:15   #169
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å måtte forklare på nytt og på nytt uten at de andre aksepterer, høres utmattende ut.

Jeg kjenner både veganere og vegetarianere, men ingen av dem forholder seg til dette med en nøyaktighet som om det skulle være en allergi, og det er ganske vanlig at de plukker ut kyllingbiter av en salat og spiser resten. Jeg ville nok derfor også blitt overrasket over "spor av"-tilnærmingen og sikkert stilt et par spørsmål fordi det hadde vært nytt for meg. Men jeg ville selvsagt akseptert og ikke gnålt om det videre.

Gammel 29-03-15, 11:22   #170
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det blir jo litt på samme måte som at muslimer ikke skal spise svinekjøtt, og helst ikke vil at svin og deres mat skal ha nærkontakt.

Nettopp. Det overrasker meg stort at de fleste ser ut til å synes at dette er helt greit og en selvfølge, mens det samme ikke gjelder for veggiser, vi er bare vanskelige.

Gammel 29-03-15, 11:24   #171
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Nettopp. Det overrasker meg stort at de fleste ser ut til å synes at dette er helt greit og en selvfølge, mens det samme ikke gjelder for veggiser, vi er bare vanskelige.

For meg er det samme saken - bare at det er veldig mange færre matvarer som inneholder svin enn animalske produkter og derfor mye lettere å legge til rette for.

Gammel 29-03-15, 11:29   #172
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

For meg er det samme saken - bare at det er veldig mange færre matvarer som inneholder svin enn animalske produkter og derfor mye lettere å legge til rette for.

Selvfølgelig (jeg snakker om dette noen nevnte med å måtte spise kjøtt hos andre siden andre ikke kunne spise kjøtt hos meg, og dette med å steke veggisburgere i kjøttsaft osv). Mine kjøttetende venner har forresten oppdaget hvor LITE vanskelig det er å legge tilrette for veganere på besøk. Men de har jo blitt vant til en annen tankegang, det er ikke like lett når man aldri har vært borti det før.

Gammel 29-03-15, 11:48   #173
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ah sånn ja. Jeg skjønner at du ønsker det, men jeg tror faktisk man kommer lengre med at flere faktisk får stilt spørsmålene sine og forstår. Nå er det mange i denne tråden som skjønner veganere bedre og dermed ikke vil stille de pinlige spørsmåla i RL neste gang. Allergi er forøvrig enkelt stort sett så lenge man får vite hva man skal unngå.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nextlife.. Vi lever også med kraftige allergier i familien, men opplever det som litt annerledes enn problemstillingen som tas opp i denne tråden.

Det må forklares hele tiden av sikkerhetsmessige årsaker og da er jeg faktisk glad for at folk spør og ikke bare synser og antar ting i det stille.

Problemstillingen i HI er at hun vil vite hva hun kan si eller gjøre på en enkel måte som får folk til å forstå at hun helst ordner maten sin selv i frykt for at det ikke skal bli som hun vil ha den.
Sånn føler jeg også det med min allergi, kan jeg bare i fred og ro få ordne maten min selv uten at mitt kosthold skal bli et tema for masse andre folk, og med en masse spørsmål og argumenter og mer eller mindre gode forslag (som er vurdert og forkastet for år siden).
Er det så vanskelig å akseptere at man har begrensninger i kosten og at man ikke vil at dette skal være et tema i enhver sosial sammenheng?

Gammel 29-03-15, 12:49   #174
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke alle vegetarianere er det pga. etikk, men så og si alle veganere er det. Forskjell der.

Det forstår jeg godt. For det er unektelig litt merkelig med de som ikke vil spise den stakkars kyllingen, men spiser egg med god samvittighet. Det er klart at alle monner drar, men det blir litt rart å ha dyrevelferd som argument for å bli vegetarianer, og likevel benytte masse produkter fra dyr som ikke har det godt. (Ikke for å ta vegetarianere her, det er jo mange ulike grunner til at man blir det. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 13:54   #175
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det forstår jeg godt. For det er unektelig litt merkelig med de som ikke vil spise den stakkars kyllingen, men spiser egg med god samvittighet. Det er klart at alle monner drar, men det blir litt rart å ha dyrevelferd som argument for å bli vegetarianer, og likevel benytte masse produkter fra dyr som ikke har det godt. (Ikke for å ta vegetarianere her, det er jo mange ulike grunner til at man blir det. )

De vegetarianerne jeg kjenner er opptatt av dyrevelferd og spiser f.eks. egg fra høner som går fritt på gårder og har det godt, men ikke egg fra butikkene. Da blir det jo en stor forskjell på å spise egg som ikke gjør vondt for høna å legge og å spise kjøtt som kyllingen må dø for at man skal få spist.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 13:56   #176
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, men tenker man på at alle hannkyllinger kvernes levende døgngamle i klekkeriene fordi de ikke kan legge egg selv og heller ikke egner seg i kjøttproduksjon (og dette skjer både i økologisk og konvensjonell industri) så er det ikke så dyrevennlig allikevel. Men jeg prøver å ikke dømme, alle monner drar. Men det er i hvert fall en god grunn til å velge noe annet enn egg, for de som ikke synes den behandlingen er ok.

Gammel 29-03-15, 14:03   #177
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner

Ikke alle vegetarianere er det pga. etikk, men så og si alle veganere er det. Forskjell der.

Hva er de etiske betrakningene bak det å ikke spise honning? Jeg lurer oppriktig. Samarbeidet mellom bier og mennesker er kjempeviktig for planeten vår, så jeg forstår ikke hvorfor man av etikk-hensyn ikke spiser honning.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 14:03   #178
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Så hovedpoenget for alle veganere er at alle husdyr helst ikke skal eksistere? :domm:

(Og, for meg, blir det litt sånn tankemessig at ja, ok, men det beste for jorda er jo _egentlig_ om det ikke fantes mennesker. Og man bør i hvert fall ikke sette til verden flere. Far fetched, ser den altså.)

Gammel 29-03-15, 14:09   #179
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at alle monner drar jeg da. Men så har jeg kuttet ut kjøtt like mye pga miljøet som dyreveldferd.

Eggindustrien er jo helt forferdelig, den filmen der du ser kyllingene som går rett i kverna er grusom. Jeg spiser fortsatt litt egg jeg da. Og når jeg får mine egne høner vet jeg i det minste at de eggene jeg spiser kommer fra høner som har det bra.

Gammel 29-03-15, 14:10   #180
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva er de etiske betrakningene bak det å ikke spise honning? Jeg lurer oppriktig. Samarbeidet mellom bier og mennesker er kjempeviktig for planeten vår, så jeg forstår ikke hvorfor man av etikk-hensyn ikke spiser honning.

Det går jo på dette med utnytting for egen gevinst. Biene lager honning for egen del, ikke for mennesker. Vi klarer fint å la dem beholde honningen sin selv. I tillegg er det mye uetisk ute og går i hos mange honningprodusenter. Dronninger som vingeklippes, gass som tar livet av eller gjør bier syke, sukkervann som erstatter honningen som gjør biene syke, ja i det hele tatt. Mye øko-honningproduksjon foregår på en bedre måte, og jeg skjønner argumentet med at biene er viktige, men skjønner ikke hvorfor vi ikke kan se viktigheten av bier uten at vi må ta honningen fra dem. Det er i hvert fall mine tanker, folk får jo lov å være uenige i det om de vil. Jeg har ikke tenkt så mye over det fordi jeg ikke bryr meg om honning, det er ikke noe jeg savner whatsoever.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.