Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-15, 00:16   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dixie, hva om du fikk besøk av noen som ikke ville ha grønnsaker og som mente de måtte ha kjøtt?

Det spørsmålet blir jo helt tullete. Hva om jeg kom til deg og da at jeg BARE spiser pizza, så jeg MÅ ha pizza? Hva skjedde med å spise det man for servert?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 00:18   #122
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du respekterer ikke folk som lager gryte med kjøtt i og setter på bordet om du kommer på besøk? Det blir tilsvarende argumentasjon, ingen MÅ unngå kjøtt heller. (sannhet med modifikasjoner på samme måte som ditt utsagn, men vi holder sære metabolske tilstander utenom). Det er ganske mange som ikke synes det er mat med mindre det er animalske proteiner der også. Jeg skjønner jo at du ikke omgås noen sånne, det hadde jo fort gått over når du nekter å servere dem mat de er villig til å spise.

Dixie har vel aldri sagt at hun ikke respekterer folk som spiser kjøtt? Hun sier jo tvert om at hun gjør det.

Denne diskusjonen overrasket meg virkelig.

Gammel 29-03-15, 00:19   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

? Jeg sier jo at jeg ikke legger meg opp i hva folk serverer i sine egne hjem. Hadde du forventet at en muslimsk familie skulle servere deg svinestek fordi det var det du hadde lyst på?
Nå fremstiller du meg som en komplett idiot, synes jeg. Ikke gøy.

Nei. Jeg prøver å skjønne hvordan dette fungerer. Du sier at ditt hjem er 100% vegansk. Du forventer å kunne leve på denne måten når du er på besøk hos andre. Men hvordan ville du reagert om du fikk besøk av motsatt fortegn? Ville du servert dem noe? Syntes det var greit om de hadde med egen mat? Jeg mener ikke du er noen idiot selv om jeg synes vegankosthold er fascinerende sært, jeg beklager om det virket sånn.

Gammel 29-03-15, 00:21   #124
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg prøver å skjønne hvordan dette fungerer. Du sier at ditt hjem er 100% vegansk. Du forventer å kunne leve på denne måten når du er på besøk hos andre. Men hvordan ville du reagert om du fikk besøk av motsatt fortegn? Ville du servert dem noe? Syntes det var greit om de hadde med egen mat? Jeg mener ikke du er noen idiot selv om jeg synes vegankosthold er fascinerende sært.

Jeg har aldri møtt noen som har sterke etiske motforestillinger mot å spise plantekost i ny og ne. Jeg hadde blitt overrasket om jeg som veganer hadde blitt tvunget til å spise kjøtt hos noen, da jeg har sterke motforestillinger mot det. Tror det motsatte hører til de ekstreme sjeldenhetene, altså. Men for all del, om noen nekter å spise vegansk mat hos meg fordi de MÅ ha kjøtt, så får vi omgås utenom måltidene. Har aldri vært borti problemet noensinne.

Gammel 29-03-15, 00:22   #125
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner at folk stusser. For meg handler det om at jeg ikke ser på dyr og dyreprodukter som mat, ergo ser jeg ingen grunn til at jeg skal spise det, så i mine øyne er det slett ikke merkelig, tvert imot. For meg handler det om etikk og miljø, og føles etter så mange år som den naturligste ting i hele verden. Men skjønner at det kan virke ekstremt for ikke-veggiser og jeg svarer alltid rolig og høflig på alle spørsmål jeg får. Er nesten litt overrasket over hvor lite "pes" jeg har fått av omgivelsene, tvert imot har det haglet inn med fine kommentarer (mulig det er fordi jeg driver en stor matblogg og flere store veganske grupper på FB med tusenvis av medlemmer, og er så sikker på hva jeg står for).

Jeg gav deg mer pes da du promoterte bacon og fløte ja.
I forhold til det virker veganfilosofien faktisk litt bedre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 00:22   #126
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du respekterer ikke folk som lager gryte med kjøtt i og setter på bordet om du kommer på besøk? Det blir tilsvarende argumentasjon, ingen MÅ unngå kjøtt heller. (sannhet med modifikasjoner på samme måte som ditt utsagn, men vi holder sære metabolske tilstander utenom). Det er ganske mange som ikke synes det er mat med mindre det er animalske proteiner der også. Jeg skjønner jo at du ikke omgås noen sånne, det hadde jo fort gått over når du nekter å servere dem mat de er villig til å spise.

Dette var noe av det merkeligste jeg har lest.
Tenker du at en veganer skal steke en biff til kjøttetere den har på besøk i eget hjem?

Gammel 29-03-15, 00:25   #127
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Tenker du at en veganer skal steke en biff til kjøttetere den har på besøk i eget hjem?

Jeg vet ikke om jeg egentlig synes det er så mye særere enn at den som ville laget kjøttmiddag skal sørge for at grønnsakene ikke kommer i kontakt med kjøttet når man har en veganer på besøk. Men jeg aksepterer for all del at det er sånn, for dixie har rett i at de fleste som spiser kjøtt synes det er helt greit å la være innimellom. Det er veldig mye god vegetarmat også.

Gammel 29-03-15, 00:31   #128
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det egentlig så mye rarere enn om en kjøttspiser lage vegansk mat til en veganer som kommer på besøk?

Gammel 29-03-15, 00:32   #129
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg hadde vegetarianer boende hos meg kjøpte jeg sånne sojagreier som hun spiste da vi hadde kjøtt.

Jeg spiser ikke sojagreier (av ulike årsaker), men fikk ikke kjøtt i stedet i hennes hjem.

Gammel 29-03-15, 00:33   #130
Input

Input sin avatar

Standard

Det er jo ganske stor forskjell på å unngå at stekespaden brukes til både kjøtt og vegetarmat (som vegetarianere kan ta med selv) og å steke biff hjemme hos seg selv når man selv ikke spiser det. Jeg skjønner ikke at det kan sammenliknes engang.

Gammel 29-03-15, 00:33   #131
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke forskjellen er stor. Å lage egen vegetarmat er liksom mindre styr for en kjøttspiser, enn det er for en vegatarianer å steke en biff?

Gammel 29-03-15, 00:34   #132
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Blir det egentlig så mye rarere enn om en kjøttspiser lage vegansk mat til en veganer som kommer på besøk?

Jeg synes det, jeg har aldri hørt om noen som spiser kun kjøtt av etiske eller religiøse grunner.

Gammel 29-03-15, 00:35   #133
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg synes det, jeg har aldri hørt om noen som spiser kun kjøtt av etiske eller religiøse grunner.

Så forskjellen ligger i hvorvidt årsaken er høyverdig?

Gammel 29-03-15, 00:38   #134
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så forskjellen ligger i hvorvidt årsaken er høyverdig?

Ja.

Gammel 29-03-15, 00:40   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen ligger i at for en veganer føles det omtrent som et overgrep å måtte takle kjøttvarer, jeg har sterke (for å si det mildt) motforestillinger mot det og nekter å ha noe med det å gjøre. Har aldri hørt om en kjøtteter som omtrent begynner å grine om vedkommende må lage en salat. Fatter ikke at det er vanskelig å forstå. Det virker som om enkelte her tror at vi ikke spiser animalsk fordi vi er kresne og ikke liker det.

Hadde dere servert svin til en muslim eller krevd at en muslim spiste svin hos dere? Fordi ellers var vedkommende "vanskelig"?

Jeg er heller ikke den som krever å få servert noe i andres hjem. Jeg lager fint lite drama og blir enig med verten om hva vi gjør. Har aldri hatt problemer noensinne med sånne ting og er ganske overrasket over denne tråden.

Gammel 29-03-15, 00:43   #136
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det finnes en del som spiser temmelig ensidig etter polezynskis filosofi (noe dixie forsøkte å overbevise meg om for noen år siden) og det er ikke bare kjøtt, men uten animalsk mat kan man ikke leve på den dietten.
Det er ikke etisk eller religiøst begrunnet i og for seg, men det ligger sterke argumenter likevel for at det er det beste for mennesket.

Hvis nå noen har valgt et slikt kosthold fordi de mener at det er det beste. Er da begrunnelsen mindreverdig sammenlignet med vegetarianere, veganere?

Slettes ikke alle vegetarianere har sterk etisk begrunnelse for sitt kosthold. Jeg aner ikke hvem som har det og ikke blant dem jeg kjenner og som ikke har gått ut tydelig med veggispromotering.

Gammel 29-03-15, 00:45   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med å bruke samme gaffel på skinke og paprika, er jo på ingen måte det samme som å skjære rått kjøtt og salat på samme fjøla.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-15, 00:46   #138
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det går helt fint å leve vegetarisk på LCHF, Guava. Kjenner mange som gjør det. Bare så det er sagt. Og beklager at jeg prøvde å overbevise deg om at LCHF var bra før, man lærer så lenge man lever. Jeg vet fremdeles ikke hva jeg tror er sunnest, men for meg går det ikke på helse men etikk, så da spiller det liten rolle for meg,forsåvidt.
Ikke alle vegetarianere er det pga. etikk, men så og si alle veganere er det. Forskjell der.

Gammel 29-03-15, 00:46   #139
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Forskjellen ligger i at for en veganer føles det omtrent som et overgrep å måtte takle kjøttvarer, jeg har sterke (for å si det mildt) motforestillinger mot det og nekter å ha noe med det å gjøre.

Jeg forstår at du har sterke følelser rundt dette, men litt høyere terskel for å bruke ordet "overgrep" synes jeg du kan ha.

Gammel 29-03-15, 00:47   #140
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg synes bare rett og slett noen innlegg i denne tråden fremstår som ekstremt kverulerende.
Jeg er ansvarlig for å bestille mat til flere tusen pax pr. år, og har møtt på mye der, men aldri noen som insisterer på å må spise kjøtt til slike random måltider. Aldri.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.