Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 14:46   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ali ville fått det bedre om han og ungen hans og alle vi andre kunne vært trygge på at hudfarge aldri ville spille en rolle for hvordan man ble behandletl hva som ble forventet av en og hva folk antok om deg når de så deg.

For å handle rett må man ha gode holdninger. Det må være en antirasistisk kjerne der inne et sted, som gjør at handlingene er gode, konsekvente og rettferdige.

Det er ikke hverdagsrasisme å hevde at flertallet av drosjesjåfører er av utenlandsk opprinnelse. Men det er litt rart å ha behov for å påpeke det, kanskje ha problemer med det, kanskje ikke ville sette seg i de taxiene osv.

Når det gjelder drosjesjåfører i Oslo ville jeg vel snarere blitt forvirret hvis jeg satte meg inn og sjåføren var norsk.

For mange mennesker er det riktig som du sier, at gode holdninger resulterer i gode handlinger. Men for andre kan det hende man må starte motsatt. Og jeg skal forklare, med den største t-skjea jeg har.

Hvis det er sånn at det i et miljø (ambulanse, politi, osv) utvikler seg en holdning som går på at utlendinger er noe dritt - så påvirker det enkeltindividene. De går ut og er forutinntatte, forvente bråk og faenskap hver gang de skjønner at jobben deres nok en gang vil involvere en utlending. Men du kan ikke styre folks tanker. Bare handlingene. Ved å gå i dialog, få til samarbeid, og jobbe med hvordan man løser oppgavene - så kan man oppnå at de gjør jobben sin bedre. Kanskje har de selv forslag til hvordan akkurat DEN situasjonen kunne vært løst annerledes.

Over tid kan det hende de til og med oppdager at når de gjør jobben sin på en litt annen måte, så er ikke innvandrere generelt stort verre enn "folk flest". Kanskje greier de til og med å SE enkeltindividene, og gradvis innarbeide i sine holdninger at "OK, det er jo ikke ALLE innvandrerne, da...".

Men for å få det til må man ha dialog. Og dialog oppnår man ikke ved å true, kritisere, trakassere - og heller ikke ved å opphøye seg selv og sine egne meninger. Skal man ha dialog må man anerkjenne at den andre har et annet ståsted. Akkurat som du Mim gjør når du jobber med somaliske kvinner. Du må anerkjenne deres kultur og holdninger.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.