Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Får Ali det bedre hvis jeg tar "prinsippiell avstand" fra hverdagsrasisme? Eller får jeg det kanskje bedre, som kan gjemme meg bak et prinsippielt standpunkt, og føle at nå har nå jeg gjort mitt?
Er det hverdagsrasisme å hevde at flertallet av drosjesjåførene i Oslo er innvandrere?
Du trenger ikke ta "prinsippiell avstand" fra noe, men jeg tror Ali ville fått det bedre hvis du og andre gjenkjente hverdagsrasismen når den oppstår. Det at man gjenkjenner rasistiske tanker, holdninger og oppførsel både hos seg selv og andre - ville gjort all forskjell.
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Nettopp, er det fordommer eller rasisme som gjør ambulansepersonalet tror Ali er full/ruset/psykisk ustabil/som tisser rundt seg? Jeg tror førstnevnte.
Jeg tror i alle fall at det at han reiste seg, og stilte seg opp og pisset på dem fremkalte alt det verste i dem. De ble provoserte - for de oppfattet han jo som ikke hardt skadet.
Fordommer mot folk med annen hudfarge, kalles av mange rasisme. Jeg tror at det var fordommer pga hudfarge som gjorde at ambulansepersonalet raskt konkluderte med full/psykisk ustabil i stede for hjerneskadet - og derfor er det en rasismesak.
Og om du får høre om dem så lukker du jo ørene hvis ikke offeret er farget.
Hvor vil du hen nå?? Mener du at det som skjedde i Sofienbergparken var helt greit? Og at det bare har fått medieoppmerksomhet fordi det skjedde med en farget person?? Dette er jo i aller høyest grad en uhyrlig sak - uansett hvem det hadde skjedd med!
|