Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
Vi gjør som mange andre her - setter inn et fast beløp på egen konto hvor alle regninger blir betalt fra. Så disponerer vi resten av lønna vår selv, til eget forbruk og felles forbruksvarer. Fører ikke regnskap på hvem som handler når for hvor mye osv, men er en blakk så handler den andre. Så det kan godt hende at vi ikke bruker likt på husholdningen totalt, men det blåser jeg i.
Jeg trives med å bruke min lønn på mine egotripper. Akkurat som jeg ikke vil like å bruke min lønn på hans dvd'er, og andre egotripper.
Når det er sagt, så er det et poeng at vi tjener ganske så likt, og i de korte periodene vi har hatt skjev fordeling av inntekt så har den andre stilt opp. Men til syvende og sist vil jeg ha kontroll på mine penger, for jeg er et sparemenneske, mens makker er et forbruksmenneske, og det ville vært større kilde til konflikt med felles konto enn den ordningen vi har nå. Og - det funker for oss, og det er det som er viktig!
"Sparemenneske" - jeg er alltid blakk når neste lønn kommer, men det er fordi jeg bruker opp alt etter å ha satt til side noe...