Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Jeg synes artikkelen er litt tøysete, og er enten litt lite gjennomtenkt eller dårlig skrevet. Men jeg synes det er enda mer tøysete å si på andres vegne at de kanskje ikke burde få barn hvis de vil starte å jobbe etter 8 i stedet for etter 9 mnd. Det er en viktig, men tross alt svært liten del av livet, og det kan godt hende at man i den type jobber har andre fordeler som veier opp ganske mye.
Nå er jo mannen hennes temmelig kjent, og jeg blir ikke forbauset hvis det er vanskelig for ham å være helt borte fra jobben sin i lengre tid. Til gjengjeld kan det hende at han har fleksibilitet til å være sammen med barna sine på andre tider og måter enn oss vanlige lønnsmottakere, og det er vel dét Karen UM etterlyser: mer fleksibilitet. Én ting er alder for start (begge mine har fått plass i 0-3), en helt annen sak er at det er veldig mye vanskeligere å få plass til barn utenom hovedopptaket.
Hva hvis man er student? Er det fremdeles forkastelig å sende barnet i barnehagen ved semesterstart hvis barnet er 8 mnd, hvis alternativet er å vente et helt år med studieprogresjonen? Eller er det bare galt hvis man trenger å komme tilbake i jobb?
|