|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg kjenner litt at jeg sliter med at det skal være så vanskelig å prioritere. Å ha barn tar tid. Å være i full jobb og midt i karrierejaget tar tid. Enten kan man gjøre det ene, eller så kan man gjøre det andre. Man kan ikke få både i pose og sekk. Er det så vanskelig å forstå? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
En som trener
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Der er jeg uenig med dere, og jeg synes det er rart at dere på et så generelt grunnlag dømmer andre menneskers liv og valg. Jeg synes det er mange andre valg foreldre tar som før burde kvalifisere til "burde ikke få barn"-stempelet enn det å begynne å jobbe før barnet er 10 måneder.
Dette var et svar til at Ru mente vi har for korte fødselspermisjoner i Norge (burde ha quotet). |
|
|
|
|
|
#23 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har nå faktisk ikke dømt noen. Jeg sa at de burde vurdere... Og dersom de har vurdert og funnet ut at de vil ha barn, ja da får de aller helst prioritere barna, men dersom de ikke gjør det, får de i det minste la være å klage. Barn tar tid. Har man ikke tid må man prioritere. Så enkelt er det. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er helt greit at folk gjør karriere, jeg syns til og med det helt greit at folk gjør karriere med barn. Men hvis man har er i et forhold og vet at ingen kan være hjemme hele permisjonstiden, så er det absolutt noe man bør ta med i beregningen ja. Sambo og jeg prioriterte masse annet enn barn en lang periode, og nettopp derfor fikk vi ikke barn da.
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
En som trener
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidMen hvorfor er det akkurat 10-12 måneder som er riktig tid å være hjemme med barnet? Fordi det er så lang permisjon vi får i Norge? Mange her på FP ville steilet om man sa at "om man ikke er hjemme med barnet til det er to år, bør man vurdere om det er riktig å få barn". For noen familier kanskje 8 måneder er riktig, for noen er to år riktig. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
En som trener
|
Det er jeg enig i. Jeg er enig i at permisjonspengene er til for barnets skyld, ikke "barnepasspenger". |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidFor det første vil jeg si: Ingen kan sitte utenfor å vite sannheten om hvem som er gode foreldre! Samtidig vet jeg godt hvorfor jeg har valgt å starte som frilanser fordi jeg vil ha mer tid med barna mine nå som de er små. Dette har jeg gjort i flere år nå, og trives med valget. For meg er det et verdivalg. Jeg arbeider som journalist og jakter nå på en mamma over 40 som har valgt å være hjemme med barna på fulltid og mener det er et kvalitetsvalg. Ikke bare lett å finne. Noen tips? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er det nok endel: http://toogto.com/forum/index.php
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg sendte ungen min i heldagsbarnehage da hun var 9 mnd. Jeg vet om folk som utøver omsorgssvikt og vold mot barna sine som har vært hjemme med dem i årevis.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns godt vi kunne ha to måneder lengre permisjonstid i Norge. Hvis du leste det jeg skrev (som du også quotet) så skrev jeg "i all hovedsak". Jeg tror nok noen barn fint kan overlates i barnehage ved 8 måneders alder, men jeg tror også det er en mindre andel som syns det er strålende.
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Jeez, Mim. Det er ikke helt det vi diskuterer.
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Nja. Vi har jo visse standarder å gå etter, og barnevernsloven og barneloven kan jo være en pekepinn?
|
|
|
#35 |
|
Dårlig husmor
|
Dette synes jeg er et poeng. Akkurat som noen nå mener at det er så veldig viktig å være hjemme med barn til de er tre år, fordi da får man kontantstøtte. Dersom kontantstøttealderen ble endret så ville det sannsynligvis være veldig riktig å være hjemme den tiden. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
er her
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidTidskonto eller gradert uttak som det heter burde vært enklere å benytte seg av i praksis. Ulltveit-Moe har noen merkelige uttalelser som jeg ikke er enig i, men at det gjør henne uskikket til å være mor vil jeg ikke uttale meg om, at hun muligens burde ventet litt siden det passet så dårlig med denne permisjonen mitt oppi hennes og mannens liv. Ja det er mulig, eller at hun burde ta seg til å ta seg av sitt eget barn og forskyve enkelte andre planer, kan vel ikke være så vanskelig.
|
|
|
|
#37 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
Hei igjen! |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidSånn, da har jeg lest artikkelen i Dagbladet også. Og jeg blir litt forvirret over hva hun egentlig mener. Når det er snakk om kontantstøtten er hun og jeg helt på linje, og hun trekker frem at det er likestillingshemmende, fordi det i bunn og grunn er kvinnen som går hjemme. Men når det er snakk om permisjon, har hun tydeligvis forståelse for at ikke alle menn kan ta det ut.
|
|
|
#39 |
|
villende
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidFor så vidt så er det vel allerede ”mulig” å gå ut i jobb når barnet er ni måneder, ved at man velger å ta ut 100 % lønn, fremfor å ta ut 80 %. Det vet jeg om flere som velger, spesielt i de tilfeller der både mor og far har en karriere som må pleies, og hvor det ikke blir sett på som så veldig akseptabelt at man velger 80 %-løsningen (hvis man har et ønske om å klatre videre på stigen). Jeg vet også at det er flere fedre som har problemer med å ta ut seks uker sammenhengende permisjon, fordi det skaper store problemer for arbeidsgiveren. Dette er likevel mennesker som jeg vil påstå er gode foreldre, og som evner å kombinere karriere med familieliv, blant annet ved å gå fra jobben klokken 16 og heller jobbe etter barna har lagt seg, ved å kjøpe seg unna en del av de tingene som må gjøres hjemme gjennom bruk av vaskehjelp og au pair. Men jeg syns heller spørsmålet burde være hvem det er som skal betale for tilrettelegging av dette – og jeg mener vel strengt tatt det burde være arbeidsgiver som eventuelt gir tilskudd til vaskehjelp som frynsegode, ikke staten som betaler for dette. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Tåler regn
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg for min del kokte da jeg leste avisen i dag. Hun drar frem hjelp av aupair og bestemor. Men ingenting (som jeg så) om far. Hun trenger jo ikke å være hjemme 1år i perm. Hun kan jo dele på det med mannen. Og hvis man ikke har tid i det hele tatt til å være hjemme med barnet, da lurer jeg veldig på hva som er poenget med å få barn |
|
|
|
![]() |
|
|