|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg synes artikkelen er litt tøysete, og er enten litt lite gjennomtenkt eller dårlig skrevet. Men jeg synes det er enda mer tøysete å si på andres vegne at de kanskje ikke burde få barn hvis de vil starte å jobbe etter 8 i stedet for etter 9 mnd. Det er en viktig, men tross alt svært liten del av livet, og det kan godt hende at man i den type jobber har andre fordeler som veier opp ganske mye.
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Jeg vet ikke om noen har sagt det i denne diskusjonen, jeg har hvertfall ikke gjort det.
|
|
|
#43 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidTja, ikke ordrett, men det er flere som sier at man bør vurdere det, og det er vel ikke så langt unna å si at de kanskje ikke bør få.
|
|
|
#44 |
|
Glamorøs
|
Nei, det kan jo være en konsekvens. Men sånn er det jo med alle valg i livet, jeg kan ikke skjønne at det å få barn er liksom noe man har rett til, selv om man ikke vil gjøre endringer i livet ellers. Når vi valgte å få barn var det fordi vi var på et sted i livet det passet, hvor vi begge var så fleksible at vi ville kunne ta ut permisjon, i tillegg til å være veldig tilgjengelig de første årene. Hadde vi begge f. eks. hatt en jobb hvor vi reiste mye og ikke ønsket å gi opp dette på noe som helst vis, så hadde vi nok utsatt det å få barn. Jeg valgte faktisk å slutte i jopbben min, fordi jeg ikke så den som spesielt forenlig med det å få barn.
Er man student finnes det barnehageplasser til barn under ett år, og som jeg fant ut i løpet av denne tråden, så fines det kommunale plasser også. Når målet om full barnehagedekning er oppnådd, vil det vel være lettere for de små å få disse plassene også.
|
|
|
#45 |
|
Prettiest mess ever seen
|
For all del. Alle bør ta en vurdering om når og om man skal få barn. Jeg bare liker ikke helt at man antyder det på vegne av andre man ikke kjenner.
For det første er det ikke nødvendigvis bare snakk om den ene måneden. Det er veldig vanskelig å få plass til et oktoberbarn overhodet, fordi de fleste barnehager ikke
|
|
|
#46 |
|
Peppy!
|
Vel, jeg synes nok det er mer ok for en student enn for herr og fru Karriere. Det har noe med konsekvensene å gjøre. Det kan være krise å måtte utsette studiene et helt år (hva skal man leve av, for eksempel?), mens at herr og fru Karriere velger å begynne å jobbe tidligere muligens handler om behovsdekning på et høyere plan i Maslow. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
I utgangspunktet syns jeg det går ut på ett, selv om en student nok kan ha større fleksibilitet i hverdagen enn Herr og Fru Karriere.
|
|
|
#48 |
|
Hertuginne
|
Det var samme følelse som jeg satt med da jeg leste hele intervjuet. Jeg synes mye kunne løses med fleksibilitet i når et barn starter i barnehage. Permisjonen er et privilegium for at man skal kunne være hjemme med barnet, enten mor eller far.
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
I hennes tilfelle ville alt vært løst om far kunne ta en del av permisjonen også.
|
|
|
#50 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Vel, det kan hende, men det vet strengt tatt ikke andre enn de det gjelder, gjør de vel? Kanskje toget går for akkurat denne stilligen/stipendet/fusjonen/kontrakten? Poenget hennes er at systemet ikke legger opp til noen form for fleksibilitet hvis hverken far eller mor kan/vil være være hjemme frem til barnet er ett år.
DER er vi helt enige. Det er en annen debatt, og en mye viktigere en.
Igjen, det vet vi ikke. Jeg vet f.eks. som et faktum at lille frk. Ulltveit Moe tilbrakte atskillig færre timer i barnehagen i sitt første år enn min elskede lille Sneip Vanlig-Lønnsmottakersønn.
Joda. Nå løste det nok seg sikkert greit for dem i alle fall. Men hun setter fokuset på et viktig poeng. Det er vanskelig for både mor og far å velge noe annet enn full permisjon tilsammen i Norge. Husk at det motsatte er tilfelle i mesteparten av den vestlige verden, der må man tilbake til jobb innen få måneder. Og det er atskillig vanskeligere for dem som ikke kan betale seg ut av det.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er det, og personlig så syns jeg det er greit. Jeg syns faktisk permisjonen skal taes av foreldrene, jeg syns ikke den skal være kortere og ønsker meg ikke amerikanske tilstander.
|
|
|
#52 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg hørte henne på radioen i dag sammen med Anniken Huidfelt (?), og jeg er på linje med Ap-politikeren, at om man ikke nytter seg av et gode så skal man ikke få en kontantutbetaling i "premie" for det. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg har sittet og fintenkt litt på dette med hvilke jobber som er for viktige til at man kan ta ut foreldrepermisjon uten konsekvenser. Og ja, jeg er enig - det er fint lite.
|
|
|
|
#54 |
|
Nytt år, nye muligheter
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Aha! Var det han ja!
|
|
|
#56 |
|
heimføing
|
INFO: Mors del av permisjonen er 6 uker (+ 3 før fødsel). Fars del er 6(?) uker. Resten kan man dele som man vil.
Hverken jeg eller mannen har noen karriere å pleie, men vi tok likevel ikke ut ett helt år permisjon. Og det var da fullt mulig å gå ut i jobb etter 42 uker, barnehageplass fikk vi også. Vi måtte riktignok betale for "mer plass enn vi brukte", den første mnd benyttet vi ikke i det hele tatt, og de neste månedene brukte vi bare fire dager i uka. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg har tenkt på en annen del av denne diskusjonen i dag - nemlig hva er i utgangspunktet en karriere? |
|
|
|
#58 |
|
Introvert optimist
|
Jeg er helt enig med deg. Ingen vil være hjemme i hele permisjonstiden, fordi det går ut over karrieren?
|
|
|
#59 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidTenkte litt på denne saken i går kveld, og begynte å regne på tidene hun mente en mamma burde kunne jobbe uten å få pepper, 15-18 timer. Om du begynner kl. 0700 om morgenen, vil du da være hjemme 2200-0100 om kvelden/natten. Da synes jeg faktisk ikke at det er greit å få unger, jeg. I en kort periode kan det vel gå, men om karrieren skal være så viktig da ser jeg ikke helt vitsen med å få barn. Og det er heller ikke greit at en mann skal jobbe så mye over lengre tid. Hva skal han da med kone og barn? Ha seg litt mellom jobbøktene? Ingen kan greie å innbille meg at han greier å skvise inn nok kvalitetstid med kone/barn mens han sover! |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Peppy!
|
Ja, hva er egentlig karriere? Jeg lurer meg på om UMs debatt egentlig er myntet på en ørliten prosentdel av befolkningen. For slik hun prater så er karriere ensbetydende med å strebe mot direktørtittel, et professorat, å bli utnevnt til statsråd eller kanskje supermodell. Hva med alle oss andre, som befinner oss et hakk eller to under? Mange føler seg faktisk både flinke, smarte og i vinden, og klarer det med å jobbe 40 timer i uken. Å jobbe 80-timers uker er stort sett ikke nødvendig i veldig mange jobber. Er denne diskusjonen egentlig ikke myntet på oss? |
|
|
|
![]() |
|
|