Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Jeg har tenkt på en annen del av denne diskusjonen i dag - nemlig hva er i utgangspunktet en karriere?
Ulltveit-Moe er to år eldre enn meg og er allerede professor ved Universitetet i Oslo. Det er knallbra når det gjelder en forskerkarriere, det skal ingen ta fra henne. Med god hjelp fra familien sin (men vi kan anta ikke fra mannen sin akkurat?) har hun også klart å få barn - og dama er helt sikkert en god mor - på godt og vondt som alle oss andre her inne.
Men - hva er nå egentlig en karriere? Hun sier at de som jobber fra 8 til 15.30 har ikke sjanse til å gjøre karriere. Det får hun sette på sitt eget løp - og for å være ærlig tror jeg hun har helt rett. Du blir ikke professor i den alderen med å ta lange permisjoner hjemme med barn.
Jeg har en karriere jeg er stolt av. Jeg har jobbet fulltid siden jeg var 24 år, og i løpet av de årene har jeg både hatt gode jobber, fått lære mye, har tatt mer utdanning og har det siste året gått over i en litt annen bransje og jobber nå som prosjektleder. I tillegg har jeg tre barn, og alle ungene har hatt meg eller faren sin mye hjemme - alle har hatt oss hjemme på fulltid i mer enn et år. Jeg synes faktisk dette er et godt eksempel på at det er mulig å kombinere karriere med barn.
Det er ikke alle som skal inn i jobber hvor det er knallhard konkurranse. Men - det finnes likevel ganske mange ok jobber som det ikke er så vanskelig å få til bra. Jeg er stolt over at jeg har jobbet vanlige fulltidsstillinger opp gjennom årene og likevel har levert gode resultater som mine ledere har vært svært godt fornøyd med. Jeg har jobbet overtid i perioder, men har sørget for å avspasere timene mine gjennom lengre ferier.
Jeg er med på å forme min karriere - og i årene framover er jeg forberedt på å levere gode resultater for bedriften min. Og det skal jeg sannelig klare innenfor de 37,5 timene jeg blir betalt for hver uke. Resten av tida mi skal jeg bruke sammen med familien (ungene) og venner - være i balanse rett og slett. På den måten har jeg mye overskudd til å bruke på jobb.
Er ikke det en karriere da jenter? Jeg tror ganske sikkert at jeg er like fornøyd med livet mitt og karrieren min som Ulltveit-Moe, men til gjengjeld har jeg kunne jobbet 100% for den. Det kaller jeg en god deal!
|