Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Jeg har sittet og fintenkt litt på dette med hvilke jobber som er for viktige til at man kan ta ut foreldrepermisjon uten konsekvenser. Og ja, jeg er enig - det er fint lite.
Likevel ser jeg at artister, kunstnere og oppfinnere som må "smi mens jernet er varmt" kan ha store problemer med å avbryte karrieren for å en lang permisjon - man kan være glemt når den er over eller man taper et tidsrace på oppløpssiden.
Man kan også ha så mye opparbeidet spesialkompetanse gjennom et langt yrkesliv at det blir helt umulig å skaffe erstatning eller vikar; man har malt seg inn i et hjørne uten mulighet til å komme løs. Jeg ser at det feks kan være vanskelig for en kontrollfreak av en bedriftseier å skulle forsvinne til venstre i månedsvis uten konsekvenser. Men på den annen side; det finnes tidskonto for den slags problemstillinger.
Er det bare meg som himler bittelitt og tenker at nei, man får ikke i pose og sekk når man får barn med en (sannsynligvis) erkekonservativ mann på 60+? Hva hadde hun trodd liksom?