Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Opprinnelig lagt inn av AvivA, her.
Og der kunne hun ene uttale seg direkte ut om at mannen hadde like stor rolle i det valget, og om han mente nei så ble det nei. Jeg vet i grunn ikke hva jeg skulle si eller mene. En kvinne må jo få bestemme over kroppen sin og hva som skal skje med den. Og et barn er som vi alle foreldre vet et enormt ansvar. Men gud så gode disse små er
Jeg er i grunn for min egendel i mot abort, hva naboen gjør er dens sak. Og hvis min beste vennine skulle en dag gjennomgå en abort ville jeg heller holdt henne i hånden enn å vendt henne ryggen. For hennes valg ville være hennes valg.
Men hva synes dere, skal mannen ha 50 % i en slik avgjørelse? Eller er det bare kvinnens valg som teller?
Hvis det blir nei hvis mannen mener nei, har han ikke like stor rolle - han har større rolle. Da har han fått vetorett, da er det i praksis han som bestemmer over kvinnen.
Hvordan er det mulig å gi mannen 50% i avgjørelsen? Skal man ta en halv abort?
Opprinnelig lagt inn av Kate, her.
Jeg skjønner at far også må få rett til å uttale seg, men til syvende og sist bør det være kvinnens valg siden det er hun som bærer fosteret.
Min kropp-mitt valg.
Jeg ser ingen grunn til å gi far uttalerett. Hva skal den brukes til?
Par som snakker sammen, snakker sammen om denne avgjørelsen også, uansett hva slags rettigheter man er pålagt utenfra. Men hvis de ikke er enige, så må en av dem ta avgjørelsen. Når det er kvinnens valg - hvorfor gi mannen uttalerett? For å gi ham inntrykk av at han har en innflytelse han faktisk ikke har?