Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
[quote=allium;67724]
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Hva gjelder abort så mener jeg at far bør ha en (reell) uttalelsesrett (kanskje i regi av sykehuset?) Men at beslutningen til syvende og sist skal ligge hos mor.[/quote]
Men hvordan kan du kalle det reell uttalelsesrett hvis det han sier i praksis ikke skal ha noen betydning?
Jeg synes det blir helt feil å gi far noen uttalelsesrett. Da gir man ham inntrykk av at han har noe å si angående avgjørelsen - og det har han jo ikke. Det kan han ikke ha, hvis det skal være mors beslutning "til syvende og sist".
Det er jeg faktisk ikke enig i. For det er ikke alltid sånn at mor er sikker i sin sak. Kanskje hun har et behov for å høre fars synspunkter i et mer ”nøytralt” forum. Og det er nettopp der den reelle uttalelsesretten kommer inn i bildet. Jeg er veldig pro-choice (bare så det er sagt), men jeg tror ofte at man i en fortvilet situasjon, slik som en ufrivillig graviditet ofte kan være, ikke alltid evner å kommunisere. Og hvis det er sånn at mor er usikker, så kan det hende at nettopp det hun trenger å høre er at far sier at han ønsker barnet og ønsker å stille opp. Eller at hun får en endelig bekreftelse på at dette virkelig er noe han ikke ønsker seg. Og på bakgrunn av den informasjonen ta en valg.
Men fordi det er kvinnens kropp, og fordi en medbestemmelsesrett i aller høyeste grad vil kunne misbrukes, så mener jeg at det må være kvinnens valg. Alene.
|